Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду прозвітував про діяльність за 2019 рік

17 лютого 2020, 12:21

Збори суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, які відбулися 14 лютого 2020 року, були присвячені аналізу й підбиттю підсумків діяльності у 2019 році.

Під час зборів були присутні керівник апарату Верховного Суду Ольга Булка,  голови апеляційних адміністративних судів, начальники структурних підрозділів КАС ВС.

Голова Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду  Михайло Смокович нагадав, що у травні минулого року на посади суддів Верховного Суду у Касаційний адміністративний суд призначено 25 суддів. Наразі кількість посад суддів у КАС ВС за штатним розписом становить 56, але станом на кінець року фактично здійснювали правосуддя 54 судді.

Михайло Смокович навів такі статистичні показники. Упродовж 2019 року до Касаційного адміністративного суду надійшло 37 959 справ і матеріалів, перебувало на розгляді – 73 790, розглянуто – 45 570, нерозглянутими на кінець року залишилося 26 968 справ і матеріалів.

Таким чином, у 2019 році на одного суддю в середньому надійшло 776 справ і матеріалів. Середній показник ухвалених судових рішень одним суддею КАС ВС – 931, як і торік, він є одним із найвищих серед усіх касаційних судів Верховного Суду.

Упродовж 2019 року до КАС як суду першої інстанції надійшла 631 позовна заява та адміністративна справа. Загалом минулого року з урахуванням залишку попереднього звітного періоду на розгляді перебувало 923 позовних заяви та адміністративних справи. Розглянуто 635  позовних заяв і справ.

Голова КАС ВС звернув увагу, що особливістю звітного періоду стало те, що в Україні проводилися вибори. Упродовж року на розгляд КАС як суду апеляційної інстанції надійшло 103 апеляційних скарги у справах, пов’язаних із проведенням чергових виборів Президента України, а також 155 апеляційних скарг у справах, пов’язаних із проведенням позачергових виборів народних депутатів України. Касаційний адміністративний суд впорався з усіма викликами.

Продовжуючи звіт щодо статистичних показників роботи, голова КАС ВС зазначив, що кількість касаційних скарг і справ, що перебували в суді у 2019 році, – 72 321, з них надійшло – 36 813, розглянуто – 44 448.

Серед показників надходження та розгляду справ і матеріалів за категоріями адміністративних справ вже традиційно найбільшу кількість становлять справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства: за звітний період надійшло 13 965 справ, розглянуто – 16 303. Дещо менше справ з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики: надійшло – 6 642, розглянуто – 8 167. Наступною за чисельністю є категорія справ з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики: надійшло 4 373  справ, розглянуто – 6 214.

Показник нерозглянутих справ і матеріалів у 2019 році становить 26 968 справ, що на 27% менше ніж у попередній звітний період (у 2018 році було 37 124 справи).

Михайло Смокович зазначив, що єдина судова практика, спрямована на захист прав людини, – це одна з основних цілей. Процесуальний закон містить низку механізмів, спрямованих на досягнення цієї мети. Упродовж 2019 року у складі судових палат Касаційного адміністративного суду ухвалено 21 судове рішення. Об’єднана палата ухвалила 8  судових рішень.

Ефективним є застосування такої інституції адміністративного судочинства, як розгляд зразкових справ та прийняття зразкових рішень, що підтвердило не лише можливість щодо сприяння пришвидшенню розгляду справ адміністративними судами, а й спроможність у найкоротші терміни вирішити спір по суті та виконати рішення суду. А це підвищує рівень задоволеності громадян роботою адміністративних судів і сприяє зменшенню навантаження на суддівський корпус.

У звітному періоді на розгляді КАС перебувало 28 зразкових справ, з них у 13 – відмовлено у відкритті провадження, в 1 – провадження закрито, 9 справ розглянуто по суті, залишилося розглянути 5 справ.

На думку Михайла Смоковича, цей інститут необхідно вдосконалювати і зробити аналогом зразкових справ німецького адміністративного судочинства, де такі справи формує суд першої інстанції.

КАС ВС також продовжує роботу з формування огляду правових висновків суду. Підготовлено та опубліковано між’юрисдикційний дайджест судової практики «Дайджест судової практики Верховного Суду у спорах, що виникають у сфері захисту довкілля та екологічних прав». Підготовлено та опубліковано чотири огляди судової практики Касаційного адміністративного суду.

У рамках співпраці Касаційного адміністративного суду з Науково-консультативною радою при Верховному Суді протягом минулого року КАС ВС підготував та надіслав до НКР 25 запитів щодо різних проблемних питань, які виникали в процесі розгляду адміністративних справ та потребували наукового дослідження. Загалом на ці запити отримано 80 наукових висновків.

Упродовж 2019 року в суді з ініціативи суддів проведено низку заходів, на яких вони спільно з колегами з інших касаційних судів Верховного Суду, Конституційного Суду України, апеляційних та місцевих адміністративних судів, науковцями, іноземними та вітчизняними експертами обговорили актуальні питання адміністративного права та судочинства.

Зокрема КАС ВС організував і провів 40 семінарів, тренінгів, круглих столів, 20 з яких – у рамках міжнародної співпраці.

Михайло Смокович звернув увагу також на результати опитування відвідувачів КАС, які проводяться регулярно. Ці результати свідчать про досить високий рівень довіри до суду (73%). Крім цього, відвідувачі високо оцінили процесуальну та організаційну діяльність суду (понад 90%).

Під час розгляду другого питання порядку денного зборів суддів із доповідями виступили секретарі судових палат Касаційного адміністративного суду.

Секретар судової палати для розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов’язкових платежів Раїса Ханова зазначила, що до складу палати входять15 суддів (загальний стаж їх роботи становить 352 роки). Минулого року судді розглянули 20 429 справ із 31 927, що були на розгляді. Залишок – 11 299 справ. Із 17 800 справ і матеріалів, які були передані до палати з ВАСУ і ВСУ, на кінець звітного періоду залишилося 6 100. У 2019 році палата отримала 15 836 нових справ, що на 3 016 скарг більше, ніж у 2018 році.

Секретар палати повідомила, що у відкритому судовому засіданні палата розглянула 1603 справи (23%). В режимі відеоконференцзв’язку –  118 справ (у 2018 році – 27), а через транслювання перебігу судового засідання в мережі «Інтернет» – 10 процесів. Раїса Ханова зазначила, що розгляд справ у режимі відеоконферензв’язку можливий завдяки фаховій роботі апаратів усіх адміністративних судів, які роблять все можливе, щоб забезпечити належний розгляд справ.

До днів адміністративної юстиції в Україні палата організувала і провела міжнародну науково-практичну конференцію «Судовий розгляд податкових і митних спорів: проблеми, виклики, пріоритети», присвячену найбільш актуальним питанням, що виникають у сфері податкових і митних спорів.

Серед недоліків, на які звернула увагу Раїса Ханова, – незадовільна робота Єдиного державного реєстру судових рішень, через що судді не можуть провести належний аналіз судових рішень судів попередніх інстанцій у справах, у яких надійшли касаційні скарги.

Секретар судової палати з розгляду соціальних прав Андрій Рибачук повідомив, що у складі судової палати працює 15 суддів. На розгляді у звітному періоді перебувало 27 790 справ, з яких 27 338 – касаційні скарги, 306 – позовні заяви (з них 15 за поданнями про розгляд зразкових справ), 22 – апеляційні скарги, 124 – інші заяви і клопотання. На розгляд суддів судової палати у 2019 році надійшло 12 907 справ і матеріалів, з них розглянуто 16 295 справ, що на 16% відсотків більше ніж у 2018 році.

Секретар судової палати для розгляду справ щодо виборчого процесу та референдуму, а також захисту політичних прав громадян Олена Калашнікова нагадала, що 2019 року судді палати забезпечували розгляд виборчих спорів. Загалом протягом звітного періоду на розгляді палати перебувало 16 039 справ і матеріалів, з яких 373 – позовні заяви, з них 9 – у зразкових справах, 261 апеляційна скарга, 15 288 касаційних скарг. Середній показник загальної кількості справ і матеріалів, що перебували на розгляді суддів палати, становив 844 на одного суддю.

Усі доповідачі позитивно відзначали роботу секретаріату Касаційного адміністративного суду.

Під час зборів суддів заступник керівника апарату Верховного Суду – керівник секретаріату Касаційного адміністративного суду Наталія Богданюк повідомила, що організаційну діяльність КАС ВС забезпечує секретаріат суду, до складу якого входить дев’ять самостійних структурних підрозділів. Також роботу Касаційного адміністративного суду забезпечують інші підрозділи апарату Верховного Суду.

Наталія Богданюк зазначила, що одним із завдань працівників секретаріату є невідкладне приймання документів від відвідувачів суду.

У робочі дні в суді застосовується гнучкий графік роботи – без перерви на обід. Упродовж виборчого процесу приймання документів здійснювалося до 24 години, у тому числі у вихідні, святкові та неробочі дні.

Минулого року до суду надійшло та зареєстровано 273 636 документів. З розрахунку на 1 робочий день – це майже 1100 документів на день. Документи реєструються у день їх надходження.

Із загальної кількості документів, що надійшли до суду, – 11 631 адміністративна справа, 15 510 загальних документів (листів, скарг, звернень, заяв, повідомлень, подання тощо), 37 893 касаційних, апеляційних скарги, адміністративних позови,  54 471 додатковий матеріал (заяви/клопотання тощо) та 154 131 поштове повідомлення про вручення.

Керівник секретаріату КАС звернула увагу, що передача процесуальних документів суддям-доповідачам здійснюється тричі на день у визначені години, а документи, що надійшли напередодні або в день розгляду конкретної справи, а також документи у справах, пов’язаних із виборчим процесом, передаються негайно. Упродовж 2019 року опрацьовано 26 593 звернення (заяви, скарги, клопотання, пропозиції від громадян та організацій), інформаційні запити та запити на публічну інформацію.

Минулого року продовжили практику сканування всіх документів, які надходять до суду. Це дало змогу мінімізувати роботу з розмноження процесуальних документів шляхом ксерокопіювання. Цього року планується розширювати внутрішній електронний обіг різних видів документів.

Торік працівники апарату забезпечили проведення 17 832 судових засідань, у тому числі 276 засідань у режимі відеоконференції.

Для підвищення зручності та комфортності користувачів судових послуг  у будівлі суду проводять капітальний ремонт, завершення якого планується в кінці першого кварталу цього року.

Належна організація кожного судового засідання чи будь-якого заходу в суді – це результат злагодженої роботи всіх структурних підрозділів, наголосила Наталія Богданюк.

За повідомленням прес-служби суду