Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Предметом позову у справі про оскарження наказу Міноборони є процедура його прийняття, а не його зміст – роз’яснення ОАСК

06 серпня 2019, 12:54

З огляду на значний суспільний резонанс та численні запити ЗМІ щодо справи про оскарження наказу Міністерства оборони України «Про перехід військових частин Збройних сил України на систему продовольчого забезпечення із застосуванням каталогу продуктів харчування у 2019 році», надаємо вичерпні відповіді на актуальні запитання з цього приводу.

 

1.  Хто подав позов?

До Окружного адміністративного суду міста Києва надійшов позов Фізичної особи-підприємця щодо визнання нечинним наказу Міністерства оборони України №90 від 04.03.2019 року «Про перехід військових частин Збройних сил України на систему продовольчого забезпечення із застосуванням каталогу продуктів харчування у 2019 році». Предметом позову в даній справі є правомірність прийняття вищевказаного наказу.

Одночасно із позовною заявою було подано клопотання про забезпечення позову. 16.07.2019 року суд відкрив провадження у справі та вжив заходи забезпечення позову.

 

2.  Що означає забезпечення позову?

Забезпечення позову – це тимчасові заходи до завершення розгляду справи, які може застосувати суд, у двох випадках (ст.151 Кодексу адміністративного судочинства України):

- Якщо невжиття таких заходів ускладнить або унеможливить виконання рішення суду (по суті та у цій справі);

- Якщо є очевидні ознаки протиправності рішення, дій або бездіяльності, та порушення прав, свобод або інтересів позивача.

Забезпечення позову приймається за заявою учасника справи (сторони по справі) або за власною ініціативою суду, та застосовується на будь-якій стадії розгляду справи. Викладається у формі ухвали суду.

Ухвала про забезпечення була прийнята судом у справі про оскарження вищевказаного наказу у зв’язку із очевидними ознаками протиправності рішення Міноборони та можливого порушення прав та інтересів позивача.

 

3. Чому ОАСК розглядав заяву про забезпечення позову без виклику сторін та не в день судового засідання?

Заява про забезпечення позову розглядається судом протягом 2-х днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи, як це і передбачено ч.1 ст.154 Кодексу адміністративного судочинства України.

 

4.  Якими були підстави задоволення заяву про забезпечення позову ?

В позовній заяві та заяві про забезпечення позову Позивач вказав, що оскаржуваний наказ  є регуляторним актом, а порядок його прийняття Міністерством оборони України був порушений. До матеріалів справи Позивачем було долучено висновок Науково-дослідного інституту приватного права і підприємництва імені академіка Ф. Г. Бурчака Національної Академії Правових Наук України, в якому вказано, що оскаржуваний наказ є регуляторним актом.

Оскільки, на думку Позивача, вказаний наказ є регуляторним актом, тому на нього поширюється дія Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Позивач вважає, що Відповідачем були допущені наступні порушення профільного закону:

- проект наказу не був оприлюднений для обговорення фізичними та юридичними особами;

- наказ не був погоджений із Державною регуляторною службою;

- наказ не був включений до плану підготовки проектів регуляторних актів.

З огляду на вказане, суд прийняв доводи Позивача до уваги, та виніс ухвалу про забезпечення позову.

Акцентуємо увагу на тому, що предметом позову є сама процедура прийняття наказу, а не його зміст. В даній справі, суд не розглядає та не надає оцінки безпосередньо проведеній реформі системи харчування в Збройних Силах України, а лише аналізує дотримання Міністерством оборони України законодавчо встановленого порядку прийняття оскаржуваного наказу.

 

5.  Чи має Міністерство оборони України виконувати ухвалу?

Ухвала підлягає негайному виконанню з дня її постановлення.

 

6.  Що розглядалось судом у засіданні 2 серпня 2019?

2 серпня 2019 року розглядалось клопотання Міністерства оборони України про скасування заходів забезпечення позову, яке надійшло до суду 29.06.2019. Таке клопотання розглядається протягом 5 робочих днів, в судовому засіданні.

При цьому звертаємо увагу на те, що правомірність оскаржуваного наказу буде встановлена судом під час розгляду справи по суті. Підготовче засідання у справі відбудеться 13.08.2019 року.

 

7. Чи оскаржувало Міністерство оборони України ухвалу про забезпечення позову до апеляційної інстанції?

Станом на 6 серпня 2019 р. відсутня інформація про оскарження Міністерством оборони України до апеляційної інстанції ухвали про забезпечення позову.

 

8. Чи зупиняється дія ухвали про забезпечення позову, якщо оскаржити її до апеляційного суду?

Ні. Оскарження ухвали не зупиняє її дію. Вона має виконуватись.

 

9. Коли відбудеться судове засідання у справі?

Підготовче судове засідання відбудеться 13.08.2019 року о 14:00 за адресою: м. Київ, вул. Велика Васильківська, 81-А, зал №214. Справа буде розглядатись за правилами загального позовного провадження, засідання може відвідати кожен охочий.

 

10. Чи мають нині право в ЗСУ продовжувати впровадження харчової системи за каталогом?

Суд в даній справі не аналізує сукупність нормативно-правових актів, які регулюють питання проведення реформи системи харчування в Збройних Силах України. Водночас, звертаємо увагу, що Позивачем оскаржується наказ від 04.03.2019 року, тоді як за озвученими повідомленнями представника Міністерства оборони України під час брифінгу, Збройні сили України розпочали перехід на нову систему харчування за каталогом ще у 2018 році.

 

За повідомленням прес-служби суду