Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Комітет Верховної Ради України з питань правової політики подасть на розгляд Парламенту доопрацьований законопроєкт № 3711

28 січня 2021, 11:18

Комітет Верховної Ради України з питань правової політики вирішив подати на розгляд Верховної Ради України доопрацьований законопроєкт № 3711 під новою назвою «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо відновлення роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України» та рекомендувати Парламенту за результатами розгляду у повторному першому читанні прийняти законопроєкт за основу.

Відповідно до законопроєкту Вища кваліфікаційна комісія суддів України (ВККСУ) складається із шістнадцяти членів, вісім з яких призначаються із числа суддів або суддів у відставці. ВККСУ вважається повноважною за умови призначення до її складу не менше одинадцяти членів. Призначення на посаду члена ВККСУ здійснюється Вищою радою правосуддя за результатами конкурсу строком на чотири роки.

Конкурс на зайняття посади члена ВККСУ здійснюється у два етапи:

перевірка Конкурсною комісією з питань доброчесності документів, поданих кандидатами на посаду члена ВККСУ, та відбір кандидатів, які найбільше відповідають критерію доброчесності;

перевірка Вищою радою правосуддя відібраних Конкурсною комісією кандидатів на посаду члена ВККСУ на їх відповідність критерію професійної компетентності.

Перевірка Вищою радою правосуддя рекомендованих Конкурсною комісією кандидатів, які успішно пройшли перший етап конкурсу, на відповідність критерію професійної компетентності здійснюється шляхом проведення співбесіди, метою якої є з’ясування рівня знань, навичок, ділових якостей, кваліфікаційної характеристики кандидатів.

У законопроєкті зазначено, що Конкурсна комісія є допоміжним органом Вищої ради правосуддя для проведення першого етапу конкурсу та сприяння у підготовці рішень Вищої ради правосуддя з питань призначення на посади членів ВККСУ.

Суб’єктами формування Конкурсної комісії є Рада суддів України, Рада прокурорів України, Рада адвокатів України, Національна академія правових наук України в особі Президії. До її складу входять:

три особи із числа суддів або суддів у відставці, запропоновані Радою суддів України;

три особи, запропоновані відповідно Радою прокурорів України, Радою адвокатів України, Національною академією правових наук України в особі Президії.

Кандидатами на посаду члена Конкурсної комісії можуть бути особи, які мають бездоганну ділову репутацію, високі професійні та моральні якості, суспільний авторитет, відповідають критеріям доброчесності та професійної етики, є правниками з визнаним рівнем компетентності.

Водночас у розділі «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій і статус суддів» пропонується передбачити, що перший склад Конкурсної комісії формується з трьох осіб із числа суддів або суддів у відставці, запропонованих Радою суддів України, та трьох осіб із числа міжнародних експертів, запропонованих міжнародними та іноземними організаціями, з якими Україна співпрацює у сфері запобігання та протидії корупції відповідно до міжнародних договорів України.

Однак якщо міжнародні та іноземні організації у двадцятиденний строк із дня опублікування оголошення про початок добору не запропонують осіб до складу Конкурсної комісії або запропонують кількість, недостатню для формування повноважного складу, таких осіб пропонуватиме Рада прокурорів України, Рада адвокатів України, Національна академія правових наук України в особі Президії протягом п’ятнадцяти днів.

Голова Вищої ради правосуддя Андрій Овсієнко, коментуючи під час засідання Комітету статус Конкурсної комісії, зазначив, що вона є допоміжним органом. «Така конструкція є не випадковою, вона фактично відтворює ту модель, яка була запропонована Законом України «Про Вищий антикорупційний суд», де чітко визначено, що Громадська рада міжнародних експертів сприяє Вищій кваліфікаційній комісії суддів України, виконує дорадчу роль і функцію», – сказав він.

На думку Голови ВРП, запропонована законопроєктом процедура відбору, яка передбачає перевірку як професійної компетентності, так і доброчесності, дасть змогу зняти з порядку денного питання щодо відповідності критеріям доброчесності представників органів суддівського врядування.

Він вважає, що методологію оцінювання професійної компетентності кандидатів, показники відповідності критеріям такого оцінювання та засоби їх встановлення має розробляти Вища рада правосуддя, методологію  оцінювання доброчесності кандидатів, показники відповідності критеріям такого оцінювання та засоби їх встановлення – Конкурсна комісія з питань доброчесності. Ці показники мають бути відображені у єдиному Положенні про проведення конкурсу, яке затверджуватиме Вища рада правосуддя.

Принагідно Андрій Овсієнко акцентував увагу на потребі невідкладного заповнення вакантних посад членів ВРП: «Чотири вакансії у Раді не заповнені Парламентом, прокурорською спільнотою та науковцями впродовж майже двох років. У чотирьох діючих членів Ради, обраних з’їздом суддів, закінчуються повноваження. Виникає ризик того, що Рада через півтора місяця може стати неповноважною. Якщо ВРП не зможе приймати рішення, то будь-який ухвалений закон щодо відновлення роботи ВККСУ, навіть дуже досконалий, не зможе бути реалізований».