Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Як відбувається розгляд виборчих справ у 8ААС: актуальна інформація

23 жовтня 2020, 17:47

Усі виборчі позови, які надійшли до дня голосування, мають бути розглянуті не пізніше, ніж за дві години до початку голосування.

23 жовтня – останній день передвиборних змагань, адже о 24:00 год повинна завершитися передвиборна агітація, а завтра - «день тиші». Проте у роботі судів, які розглядають виборчі спори, останні декілька днів безпосередньо перед днем голосування та після нього – «найгарячіша пора». Причина цього - у процесуальних особливостях розгляду цієї категорії справ, зокрема, у скорочених строках: усі виборчі позови, які надійшли до дня голосування, мають бути розглянуті не пізніше, ніж за дві години до початку голосування.

Як відомо, 5 вересня 2020 року в Україні офіційно розпочався виборчий процес чергових місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року. Адміністративні суди займають особливе місце у цьому процесі, адже відповідно до пункту 6 частини 1 статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України, до адміністративної юрисдикції належить розгляд спорів щодо правовідносин, пов’язаних із виборчим процесом.

Виборчий процес місцевих виборів, згідно з Виборчим кодексом України, включає такі етапи:

  • утворення виборчих округів;

2) утворення дільничних виборчих комісій;

3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення;

4) висування та реєстрація кандидатів;

  • проведення передвиборної агітації;
  • голосування у день виборів;
  • підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Особливістю розгляду виборчих справ є те, що Кодексом адміністративного судочинства України визначено спеціальний порядок розгляду спорів щодо правовідносин, пов’язаних із виборчим процесом: їх віднесено до категорії термінових справ. Суди вирішують адміністративні справи, що пов’язані з виборчим процесом, у дводенний строк після надходження позовної заяви.

Обов’язковою умовою розгляду виборчих справ є дотримання строку звернення: п’ять днів із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності - саме стільки часу передбачено частиною 6 статті 273 КАС України для подачі позовної заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цієї комісії. Звертаємо Вашу увагу на те, що днем подання позовної заяви, апеляційної скарги є день їх надходження до відповідного суду.

Оскільки до дня голосування залишилось всього 2 дні, доцільно нагадати про особливості розгляду виборчих справ саме у цей період:

- адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли до дня голосування, вирішуються судом у дводенний строк, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування;

- адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, вирішуються судом до закінчення голосування;

- адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, але після закінчення голосування, вирішуються судом у дводенний строк після надходження позовної заяви.

Звертаємо вашу увагу на те, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України (ч. 9 ст. 273 КАС України).

Також нагадаємо, що Центральна виборча комісія затвердила відповідний календарний план заходів із підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020. Він включає такі основні етапи, які безпосередньо пов’язані із специфікою виборчих справ, що надходять до адміністративних судів:

  1. не пізніше як на другий день виборчого процесу (до 06 вересня включно) – утворення територіальних виборчих округів;
  2. до 06 вересня включно: подання до ЦВК копій рішень вищого керівного органу політичної партії про участь її місцевих організацій у місцевих виборах;
  3. до 10 вересня включно: можливість подання громадянами заяви про зміну своєї виборчої адреси;
  4. до 14 вересня включно: звернення до ЦВК із клопотанням про дозвіл мати офіційних спостерігачів на місцевих виборах;
  5. з 15 по 24 вересня включно: подання до відповідної територіальної виборчої комісії документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посади сільських, селищних, міських голів;
  6. не пізніше як на п’ятий день із дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата, але не пізніше 29 вересня: прийняття рішення про реєстрацію кандидата або про відмову у реєстрації;
  7. з 30 вересня по 09 жовтня включно: утворення дільничних виборчих комісій;
  8. до 2 жовтня включно: оприлюднення відомостей про реєстрацію кандидатів;
  9. з наступного дня після дня прийняття відповідною територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидата – початок передвиборної агітації;
  10. до 15 жовтня: надсилання чи доставка в інший спосіб кожному виборцю іменного запрошення;
  11.  до 19 жовтня включно: внесення до територіальної виборчої комісії подання про реєстрацію офіційного спостерігача від громадської організації, якій надано дозвіл мати офіційних спостерігачів на відповідних виборах;
  12.  о 24:00 год 23 жовтня: завершення передвиборної агітації;
  13.  25 жовтня з 08:00 до 20:00 год: день голосування;
  14.  03-06 листопада включно: встановлення результатів голосування

На кожному з цих етапів суб’єкти виборчого процесу здійснюють дії та приймають рішення, які можуть бути оскаржені – або до суду, або до виборчої комісії. Завершення кожного з етапів виборчого процесу зумовлює специфіку позовних вимог, з якими звертаються позивачі до судів.

Наприклад, перший з етапів - утворення територіальних виборчих округів - завершився 6 вересня і за його результатом у Восьмому апеляційному адміністративному окрузі було 4 позови, із них лише 2 апеляційні скаргинадійшли до Восьмого ААС. Предметом оскарження у цей період було визнання протиправними і скасування рішень про утворення територіальних виборчих округів.

24 вересня завершився етап подання до відповідної територіальної виборчої комісії документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, що відобразилося у збільшенні кількості адміністративних позовів у окружних адміністративних судах Восьмого апеляційного адміністративного округу. Цей етап характерний тим, що позовні вимоги стосувались оскарження постанов територіальних виборчих комісій про реєстрацію чи відмову у реєстрації кандидатів у депутати та на посади сільського, селищного, міського голови.

Ще одним із етапів виборчого процесу місцевих виборів було надсилання чи доставка в інший спосіб кожному виборцю іменного запрошення, що завершився 15 жовтня. За наслідками завершення цього етапу, до судів першої інстанції Восьмого апеляційного адміністративного округу дотепер надходять позовні заяви щодо включення до списку виборців. Проте жодної апеляційної скарги із такими позовними вимогами до Восьмого ААС поки що не надходило.

Підсумовуючи, загалом за період з 05 вересня по 23 жовтня до судів першої інстанції у межах Восьмого апеляційного адміністративного округу надійшло 147 позовних заяв у адміністративних справах, що пов’язані з виборчим процесом. З них 56 рішень оскаржено до Восьмого ААС. Детальніше про результати апеляційного перегляду у розрізі областей можна ознайомитись на інфографіці нижче.

"Судово-юридична газета"