Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Заступник голови 6ААС Євген Мєзєнцев: Недовіра до судової влади є результатом активної діяльності політиків із встановлення впливу на суди

31 липня 2020, 18:14

Виступаючи на онлайн-обговоренні проєкту Антикорупційної стратегії на 2020–2024 роки, заступник голови Шостого апеляційного адміністративного суду Євген Мєзєнцев зосередився на питаннях етичного і морального плану, які зачіпає документ.

На думку Мєзєнцева, в редакції Антикорупційної стратегії, запропонованій Національним агентством з питань запобігання корупції, створюються передумови обмеження суддівської незалежності.

Зазначивши, що левова частка цього документа присвячена питанню доброчесності, суддя наголосив: «Не можна перетворювати саму доброчесність на елемент постійного моніторингу життя судді. Адже сам керівник НАЗК говорить, що постійна перевірка судді на доброчесність стає не тільки корупційним ризиком, а й потужним важелем впливу на суддю та на рішення, які він ухвалюватиме у майбутньому».

Євген Мєзєнцев вважає, що недовіра до судової влади значною мірою є результатом активної діяльності політиків щодо встановлення контролю над судами та намагань нав’язати думку про непрофесійність та корумпованість суддів.

«В останні роки спостерігається вельми неприємне явище – втрата престижу суддівської професії. У судовій системі величезний брак кадрів, який потрібно компенсувати за рахунок нових людей. Звісно, вони мають бути доброчесними. Але доброчесна людина не захоче собі такої лихої людської слави, яка зараз сформована стосовно суддівської роботи, і може не захотіти прийти до цієї професії, знайшовши собі роботу науковця, адвоката, прокурора тощо», – поділився думками суддя.

На його переконання, питання доброчесності є дуже болючим, і ним не можна постійно спекулювати. До того ж у проєкті стратегії не сформовано явних і очевидних заохочень для сумлінних працівників судової системи. Це є серйозним недоліком, вважає Євген Мєзєнцев. «Звичайно, згідно із законом, суддя не може отримувати жодних заохочень і нагород до того моменту, поки він не вийде у відставку. Але можна знайти певні механізми, за якими б людина, яка є доброчесною і сумлінно працює довгі роки на своїй посаді, відчувала б престиж своєї роботи та повагу оточуючих», – вважає правник.

Торкаючись питання про адміністративну роботу в судах, Євген Мєзєнцев зауважив: «Для того, щоб працювати керівником такої непростої установи, як суд, треба мати не лише високу професійну кваліфікацію юриста, а й видатні організаторські здібності, глибокі знання у питаннях бухгалтерії, державних закупівель, навички спілкуванні зі ЗМІ та громадянами».

Однак переважна більшість суддів просто не готова до такої роботи. Тим більше, що вона передбачає керування людьми, які за своїм статусом є незалежними. «Проєкт Антикорупційної стратегії передбачає руйнування демократичної системи виборів керівників судів, яка існує на сьогодні. Це буде величезним кроком назад, що призведе до розпорошування керівного потенціалу в судовій системі. Це буде кроком до послаблення системи в цілому та її незалежності, бо, втрачаючи активний кістяк судової системи, ми втратимо можливість протистояти зазіханням інших органів державної влади на незалежність судової влади», – резюмував заступник голови Шостого апеляційного адміністративного суду.

Вища рада правосуддя