Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Оприлюднено рішення зборів суддів Бахмацького районного суду Чернігівської області від 22 листопада 2017 року "Щодо оптимізації мережі судів"

07 грудня 2017, 15:36

Р І Ш Е Н Н Я

зборів суддів Бахмацького районного суду Чернігівської області

№ 20 від 22 листопада 2017 року

                       За результатами вивчення документів, наданих ДСА України № 8-13695/17 від 17.11.2017 року щодо оптимізації мережі судів, відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Положення про збори суддів Бахмацького районного суду Чернігівської області, затвердженого рішенням зборів суддів Бахмацького районного суду від 19.06.2015 року № 21, збори суддів, - 

                                                                                   ВСТАНОВИЛИ:

Обговоривши надіслані матеріали щодо оптимізації мережі судів, вважаємо за необхідне надати такі пояснення та пропозиції.

Створити Ічнянський окружний суд Чернігівської області ДСА України пропонує на базі Бахмацького районного, Ічнянського районного та Талалаївського районного судів Чернігівської області в межах районів, на які поширювалась юрисдикція даних судів.

Вважаємо, що створення Ічнянського окружного суду на базі вищевказаних судів не є найкращим варіантом.

Частиною 1 статті 21 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» визначено, що місцевими загальними судами є окружні суди, які утворюються в одному або декількох районах чи районах у містах, або у місті, або у районі (районах) і місті (містах).

Виходячи з наведеного в частині 1 статті 21 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» визначення можливо зробити висновок, що округ (територія, на яку поширюється юрисдикція місцевого загального суду) являє собою: 1) один район або 2) декілька районів або 3) райони в місті або 4) місто або 5) один район чи декілька районів з містом (містами).

Частиною 4 статті 19 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» передбачено, що підставами для утворення чи ліквідації суду є зміна визначеної цим Законом системи судоустрою, необхідність забезпечення доступності правосуддя, оптимізації видатків державного бюджету або зміна адміністративно-територіального устрою.

Тобто, в діючому законодавстві відсутня імперативна вимога про те, що утворення суду має відбуватись виключно шляхом укрупнення діючих судів, внаслідок створення окружних судів на декілька районів.

Навпаки, в частині 5 статті 19 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» вказується, що утворення суду може відбуватися шляхом створення нового суду або реорганізації (злиття, поділу) судів.

Одним із основних завдань оптимізації, за твердженням ДСА України, є забезпечення максимально високої якості та належного рівня судових послуг з урахуванням доступності суду з точки зору відстані для учасників судового процесу; мінімально можливого розміру суду із забезпеченням присутності необхідних компетенцій та функцій; зменшення витрат з Державного бюджету України.

Однак, будь-яких фінансово-економічних розрахунків того, що створення Ічнянського окружного суду Чернігівської області на базі Бахмацького районного, Ічнянського районного та Талалаївського районного судів Чернігівської області призведе до оптимізації видатків державного бюджету, тобто, до реального їх скорочення, не наведено.

Вже є очевидним, що така мета укрупнення судів як необхідність скорочення видатків бюджету є досить сумнівною, оскільки в разі запровадження розподілу справ між всіма суддями новоутвореного окружного суду (розміщених у різних, достатньо віддалених одне від одного приміщеннях, до 69 км. один від одного), судді разом з помічниками суддів будуть змушені їздити в різні приміщення суду, розташовані в населених пунктах окремих районів, що є відрядженням з необхідністю компенсації витрат на проїзд, добових та на проживання. Такі витрати будуть суттєвими та постійними.

Крім того, приміщення суду, куди суддя буде змушений постійно їздити, мають бути обладнані відповідно до ч. 2 ст. 139 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» окремим кабінетом, робочим місцем та необхідними для роботи засобами.

Також, постане питання придбання автотранспорту та введення до штатного розпису посади водія. На балансі Бахмацького райсуду наявний службовий автомобіль 1987 року випуску, але він знаходиться в неробочому стані, і його відновлювальний ремонт економічно невигідно проводити.

Найгостріше питання, яке виникає при утворенні Ічнянського окружного суду (згідно з пропозиціями ДСА України)- це забезпечення права доступу громадян до правосуддя, оскільки транспортне сполучення між м.Бахмачем і м.Ічнею незадовільне.

Так як потяг сполученням Ічня-Бахмач йде один раз на добу (з Ічні відправляється о 9.40 год.  та о 17.09 год., прибуває в Бахмач об 11.10 год. та о 18.45 години,  з Бахмача відправляється о 12.27 год. та о 18.20 год., прибуває в Ічню о 14 год. та о 19.45 год. З таким графіком руху потягів залишається замало часу для вирішення справ в суді.

Відстань між м.Бахмачем та м.Ічнею по автомобільній дорозі становить 69 км, між м.Ічнею та смт.Талалаївкою теж 69 км. Дорога між даними населеними пунктами в незадовільному стані.

За даними Головного управління статистики у Чернігівській області станом на 01 січня 2017 року площа Бахмацького району, включно з містом Бахмач та містом Батурин, складає 1488 кв. км.  Бахмацький район знаходиться на третьому місці після Чернігівського та Козелецьких районів за кількістю населення. Сумарна кількість населення Бахмацького району 44583 особи (Ічнянського району- 31190), в тому числі міське населення м.Бахмача складає 23101 (Ічні- 14530), сільське населення Бахмацького району-21482( Ічнянського району-16660). Щільність населення на 1 кв. км. складає 30 (Ічнянського району- 20) осіб. 

         Кількість адміністративно-територіальних одиниць у Бахмацькому районі: міст 2 ( у Ічнянському- 1); селищ міського типу-1 (Ічнянський- 2), сільські населенні пункти-78 (Ічнянський- 73).

 

Окреме питання, на яке немає відповіді, як будуть працювати слідчі судді, оскільки тривалість розгляду клопотань та скарг на стадії досудового розслідування обчислюється годинами та днями.

Після реформування органів прокуратури та національної поліції їх об»єднання склалось по іншому територіальному принципу. Юрисдикція Бахмацької місцевої прокуратури, Бахмацького відділу ГУНП в Чернігівській області та Бахмацького МРВ УСБУ розповсюджується на територію Бахмацького району, що не відмічено в таблиці оптимізації судів, розробленої ДСА України.

 Бахмацька місцева прокуратура включає Борзнянський, Коропський та Талалаївський відділи, тому доцільно було б розглянути об’єднання Бахмацького районного суду з Борзнянським, Коропським, Талалаївським районними судами, враховуючи відстань між Бахмачем і вказаними населеними пунктами ( до Борзни- 42 км, до Коропа- 61 км., до Талалаївки- 59 км.). Траса Кіпті-Глухів-Бачівськ є гарним сполученням між Бахмачем, Борзною та Коропом, що забезпечить реальний доступ громадян до правосуддя.  

Не можна залишити поза увагою те, що показник злочинності у Бахмацькому районі з кожним роком зростає. За даними Головного управління статистики у Чернігівській області станом на 01 січня 2017 року Бахмацький район займає шосте місце по злочинності. Так, в 2016 році виявлено 679 злочинів (в Ічнянському районі -402), в 2015 році -674 злочини ( в Ічнянському районі-329), 2010 році-365 злочинів ( в Ічнянському районі - 189).

Укрупнення судів згідно з варіантом ДСА України (Ічнянський окружний суд Чернігівської області на базі Бахмацького районного, Ічнянського районного та Талалаївського районного судів Чернігівської області) може ускладнити комунікацію з правоохоронними органами. При цьому, прокуратура та  відділ поліції висловили занепокоєння запропонованим варіантом створення окружного суду.

Також слід звернути увагу, що Апеляційний суд Чернігівської області, вирішуючи питання про направлення справ у випадку неможливості сформувати склад суду, які надходили з Талалаївського і Борзнянського районних судів, направляють відповідні справи до найбільш територіально наближеного суду, яким є Бахмацький районний суд Чернігівської області. Немає жодного випадку направлення справ до Ічнянського районного суду Чернігівської області.

В свою чергу, колективи Борзнянського та Талалаївського районних судів висловили позицію про необхідність об’єднання судів з Бахмацьким районним судом Чернігівської області.

Враховуючи вищевикладене, збори суддів,- 

вирішили:

  1. Пропозицію Державної судової адміністрації України щодо утворення Ічнянського окружного суду Чернігівської області на базі Бахмацького, Ічнянського та Талалаївського районного суду Чернігівської області визнати неприйнятною.
  2. З підстав оптимізації видатків державного бюджету та забезпечення доступності правосуддя пропонуємо створити:
  3. Бахмацький окружний суд Чернігівської області, територіальна юрисдикція якого поширюватиметься на Бахмацький, Борзнянський, Коропський та Талалаївський райони Чернігівської області.
  1. Про прийняте рішення зборів суддів Бахмацького районного суду Чернігівської області повідомити ДСА України, Вищу раду правосуддя, Раду суддів України, Апеляційний суд Чернігівської області та ТУ ДСА України у Чернігівській області.

 

Голова зборів суддів:                                                                   П.І.Пархоменко

 

Секретар зборів суддів:                                                               Н.В.Лобода