Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Дії або бездіяльність Держказначейства як суб’єкта владних повноважень мають оскаржуватися в порядку адміністративного судочинства – Велика Палата ВС  

12 липня 2018, 14:57

Спори, що виникають під час виконання судових рішень центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у порядку, встановленому Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень», розглядаються адміністративними судами відповідно до норм КАС України.

Велика Палата Верховного Суду постановою у справі № 916/1227/16 (провадження № 12-105гс18) від 20 червня 2018 року скасувала рішення господарських судів попередніх інстанцій та закрила провадження за касаційною скаргою приватного підприємства на дії Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області про визнання неправомірними дій, спрямувавши судову практику. Зважаючи на характер правовідносин у цій справі, Велика Палата Верховного Суду вказала на помилковість висновків про можливість оскарження дій суб’єкта владних повноважень до господарського суду, який видав виконавчий документ з огляду на таке.

За нормами Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов’язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є державний орган; державні підприємство, установа, організація; юридична особа, примусова реалізація майна якої забороняється відповідно до законодавства. Законом також визначено порядок виконання рішень суду про стягнення коштів з державного органу.

Норми ГПК України та Закону України «Про виконавче провадження» передбачають порядок оскарження до господарських судів лише рішень, дій або бездіяльності державного виконавця чи іншої посадової особи державної виконавчої служби або приватного виконавця під час примусового виконання ними судових рішень і лише до судового органу, який видав виконавчий документ.

Водночас Держказначейство не входить до системи органів Державної виконавчої служби України, не є ані органом примусового виконання судових рішень, ані учасником, зокрема стороною виконавчого провадження і відповідно не здійснює заходів з примусового виконання рішень в порядку, визначеному Законом України «Про виконавче провадження». Держказначейство є встановленою Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» особою, яка здійснює гарантоване державою забезпечення виконання рішень суду способом безспірного списання з рахунку боржника (державного органу, державного підприємства або підприємства, примусова реалізація майна якого забороняється) за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.

Згідно з положеннями КАС України в редакції, чинній як на час звернення приватного підприємства зі скаргою на дії суб’єкта владних повноважень, тобто до 15 грудня 2017 року, так і відповідно до КАС України в редакції, чинній  з  15 грудня 2017 року, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб’єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень, тобто нормативно-правових актів чи індивідуальних актів, дій чи бездіяльності.

З повним текстом постанови можна ознайомитися за посиланням http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/75133481.

За повідомленням прес-служби суду