flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Платіжне шахрайство

10 вересня 2020, 15:49

Бережіть не лише кишені, а й банківські картки. Як не стати жертвою шахраїв.

 

27 серпня Малинським районним судом Житомирської області винесено вирок за обвинуваченням Особи 1 у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ст. 185 ч. 1 КК України та кримінального правопорушення, передбаченого ст. 185 ч. 2 КК України. Особа 1 обвинувачена у тому, що сфотографувала номер та реквізити банківської картки свого знайомого, та, в подальшому, з даної картки на свою банківську картку перераховувала кошти, здійснивши таким чином крадіжку.

     Це не поодинокий випадок, коли зловмисники, маючи дані Вашої банківської картки, можуть зняти з неї грошові кошти. Тому, щоразу перед оформленням карткового рахунку, банківський працівник попереджає про те, що у жодному разі ні кому не можна повідомляти дані банківської картки, особливо секретний код тобто 3 цифри, котрі зображені на зворотному боці картки.

    Тому потрібно бути обережним, аби Ваша картка не потрапила до рук невідомих осіб. Проте навіть, якщо картка спокійно лежить у Вашому  гаманці, не можна втрачати пильність, адже все одно можна стати жертвою зловмисників.

Однією з найпоширеніших «наживок» є дзвінок по оголошенню. Шахраї дзвонять людині, що розмістила оголошення про продаж і спершу видають себе за покупця. Проте, що повинно Вас насторожити: такий покупець майже ніколи не торгується і не визнає інших способів оплати, крім переказу на картку. Продавців це часто насторожує, але ненадовго. Бажання продати товар якомога швидше, та ще й за вигідною ціною, переважує. Через деякий час жертві передзвонює вже другий з шахраїв і представляється співробітником банку. Нібито з переказом виникли якісь проблеми і потрібно уточнити дані одержувача. Мета всієї афери - дізнатися персональну інформацію власника картки, необхідну для переказу або зняття грошей з його карти одним з декількох способів, про які йтиметься далі.

Другий спосіб ще простіший за перший - власнику карти відразу телефонують нібито з банку, повідомляючи про переказ, що «надійшов» на його ім'я. Таким способом можна «зачепити» навіть того власника картки, який нічого не продає. Особливо часто на такий прийом попадаються власники соціальних карток - пенсіонери, молоді мами.

     Ще один поширений виверт шахраїв розрахований на власників кредитних карт. Представившись співробітником банку, зловмисник пропонує по телефону збільшити кредитний ліміт на карті. І нібито для цього - знову-таки випитує особисті дані власника картки.

Зустрічаються і більш оригінальні способи. Наприклад, в «приціл» шахраїв можуть потрапляти люди, які шукають роботу через відповідні сайти. Після дзвінка «менеджера» з потенційною жертвою зв'язується «бухгалтер», який випитує дані карти нібито для зарахування зарплати.

Коли власник картки вже досить залучений в «історію», яку розповіли зловмисники, вони переходять до технічного виконання викрадення грошей. І хоча фантазія шахраїв в цьому відношенні здається безмежною, є «стандартні» способи, які зустрічаються найчастіше.

 

Спосіб перший: шахраї намагаються дізнатися код з СМС.Деякі банки дають можливість зняти готівку в банкоматі без присутності карти. Відповідна послуга називається «Екстрені гроші». Щоб нею скористатися, власник повинен зателефонувати в банк і пройти ідентифікацію - назвати номер і термін дії картки, паспортні дані. Найчастіше саме цю інформацію шахраї намагаються дізнатися на першому етапі під одним з вищевикладених приводів.

Після цього потрібно повідомити банківському співробітнику суму, яку ви хочете зняти, і вести в банкоматі восьми значний код. Цей код поступає у вигляді СМС на номер мобільного телефону, прикріплений до вашої картки. Тобто, шахраї, як правило, не можуть отримати код безпосередньо, оскільки він приходить власникові карти.

Парадокс полягає в тому, що найчастіше власник картки сам повідомляє код зловмисникам. Незважаючи на те, що в СМС міститься попередження про неприпустимість його розголошення.

Найчастіше необхідність назвати код шахраї пояснюють тим, що гроші нібито перераховуються «з корпоративного рахунку», «з депозиту» або ще якимось «нестандартним» способом. Насправді, в жодному з цих випадків ніяка ідентифікація одержувача - зокрема, через розголошення секретних кодів - не потрібна.

 

Спосіб другий: «підтвердження» переказу СМС-кодом.

Схема проста: нібито для «підтвердження» отримання переказу жертву просять переслати код, наприклад, на сервісний номер ПриватБанку - 10060. Виглядає досить правдоподібно - адже це дійсно номер банку. Правда, сам код диктують або надсилають в СМС шахраї. Як правило, виглядає він наступним чином:

PAY100 + 1234 + XXXXXXXXXX, або

SEND100UAH + 1234 + YYYYYYYYYYYYYYYY

Тут 100 - це сума (100 гривень, може бути інша), 1234 - останні чотири цифри номера карти жертви, XXXXXXXXXX і YYYYYYYYYYYYYYYY - відповідно номера мобільного телефону або карти зловмисників.

У першому випадку жертва переводить гроші на мобільний рахунок шахраїв, у другому випадку - прямо на картку. Очевидно, що спосіб найкраще працює з тими власниками карток, які раніше ніколи не користувалися послугою СМС-банкінгу.

 

Спосіб третій.Мабуть, найбільш складний і найменш очевидний для власника картки, а тому найбільш небезпечний спосіб вкрасти гроші з рахунку - це дублікат сім-карти. На перший погляд, мова зовсім не йде про гроші, але насправді таким чином шахраї можуть отримати повний контроль над рахунками жертви.

Схема виглядає так. На мобільний власника картки, який до неї прив'язаний, надходять дзвінки з невідомих номерів і СМС з проханням передзвонити від невідомих людей. Дзвінки зазвичай зриваються. Наприклад, у випадку з продажем товарів через сайти оголошень, так можуть дзвонити «покупці» у яких, правда, будуть постійні перебої зі зв'язком. Після цього на мобільний рахунок власника картки приходить поповнення на мінімальну суму від невідомої особи. І найближчим часом картка блокується.

За допомогою інформації про останні набрані номери, часу останнього дзвінка з номера і останнє поповнення, шахраї блокують номер і замовляють у оператора дублікат сім-картки. Теоретично для виготовлення дубліката потрібно вказати безліч інформації: наприклад, дату першого дзвінка, або залишок на рахунку, а також пред'явити паспорт. На практиці ж співробітники оператора не завжди бувають настільки скрупульозні.

 

Часто жертви шахрайства дивуються: звідки зловмисники знають про них так багато? Насправді, за номером картки легко дізнатися ім'я її власника, наприклад,ініціювавши грошовий переказ на картку в системі Приват24 або в терміналі. Потім по імені потенційної жертви в соцмережах шахраї можуть дізнатися її мобільний номер і інші дані, за допомогою яких вони і будуть надалі зображувати «всезнаючого» співробітника банку.

 

Піддатися на вмовляння шахраїв, називати всі можливі секретні коди, самостійно перевести гроші через банкомат, а то і поповнити рахунок, щоб шахраям було, що красти, жертву змушують кілька факторів:

  • довіра до лже-співробітника банку, який і так вже нібито знає інформацію про рахунок жертви і нібито має доступ до пін-коду. Насправді співробітники банку не знають пін-коди карт, і тим більше - одноразові паролі, які приходять в СМС;
  • мотивація обіцянкою вигоди: отримання переказу, вигідний продаж товару тощо;
  • неуважність. Наприклад, молоді мами, у яких шахраї вкрали гроші з карток для виплат, часто посилаються на те, що не прочитали текст СМС, оскільки «на руках плакала дитина»;
  • некомпетентність в банківських послугах. Шахраї часто пояснюють, що «додаткова ідентифікація» нібито потрібна для підтвердження переказу з корпоративного рахунку, з депозиту, з «колективного рахунку», «щоб гроші були зараховані без проблем», що переказ не може бути зарахований на порожній рахунок тощо. Насправді ці пояснення не мають відношення до реальності.

 

Тому власникам карток так важливо пам'ятати правила безпеки, що захищають їхні рахунки від зазіхань зловмисників:

  1. Для отримання переказу відправнику потрібно знати тільки номер картки і ваше ім'я. Паспортні дані, ІПН, дата народження і термін дії картки при цьому не потрібні. Якщо ви домовляєтеся, наприклад, про продаж товару - не надавайте покупцеві ніяких зайвих даних.
  2. Якщо вам телефонують нібито з банку і просять назвати особисті дані - це привід насторожитися. Якщо ви сумніваєтеся, чи дійсно вам дзвонить справжній співробітник - запитаєте, коли і в яке відділення ви можете підійти, щоб вирішити проблему особисто, а не по телефону.
  3. Яке б СМС-повідомлення ви не отримали від банку (наприклад від Приват банку з номера 10060) - завжди читайте його зміст.
  4. Ніколи не називайте третім особам (в тому числі співробітникам банку, а також знайомим, друзям, родичам, продавцям в магазині) пін-код від вашої карти, а також секретні одноразові коди.
  5. Ніколи не повідомляйте свій пін-код стороннім особам, в тому числі родичам. Банківські співробітники не мають права запитувати у вас пін-код. Не записуйте пін-код на картках.
  6. Якщо співробітник банку (особа що представилася ним) пропонує вам по телефону допомогти в проведенні якихось дій з карткою (наприклад, активувати в банкоматі) - наполягайте на проведенні їх у відділенні банку.
  7. Не прислухайтеся до порад сторонніх осіб при здійсненні операцій в банкоматі. Якщо немає можливості відвідати відділення, і ви все ж вирішили скористатися чиєюсь допомогою, то принаймні будьте уважні і стежте за тим, які дії вибираєте в меню банкомата.
  8. Не вказуйте в соціальних мережах номер мобільного, прив'язаного до банківської карти, дату народження, адресу та іншу особисту інформацію.
  9. Щоб уникнути дублювання вашої сім-картки, ніколи не передзвонюйте на невідомі номери. Особливо якщо дзвінки надходять часто і з різних номерів.
  • Якщо ви втратили мобільний або сім-картка перестала працювати, відразу ж заблокуйте прив'язані до цього номеру телефону банківські картки.

 

Якщо вберегтися все ж не вдалося, і ваші гроші потрапили в руки зловмисників, то експерти рекомендують подавати скаргу в банк, а в деяких випадках - звертатися в поліцію. Іноді гроші можна повернути через спеціальний механізм, передбачений платіжними системами.

У будь-якому випадку, якщо ви підозрюєте, що дані картки потрапили до зловмисників, або вже виявили пропажу коштів, то в першу чергу потрібно заблокувати картку. Якщо мова йде про шахрайство, то крім звернення в банк необхідно також написати заяву в поліцію.