flag Ukrainian Judiciary
| Українська | English |

Contact center of the Ukrainian Judiciary 0-800-501-492

Рішення Верховного Суду від 09.12.2019 №Пз/9901/19/19 (№300/1695/19) - щодо розміру підвищення пенсії учасникам бойових дій

РІШЕННЯ

Іменем України

 

09 грудня 2019 року

Київ

справа №300/1695/19

адміністративне провадження №Пз/9901/19/19

 

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стеценка С. Г.,

суддів: Стародуба О. П., Саприкіної І. В., Стрелець Т. Г., Чиркіна С. М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження зразкову адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

 

УСТАНОВИВ:

 

І. Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача

 

  1. У серпні 2019 року ОСОБА_1 звернувся з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (далі - ГУ ПФ, пенсійний орган, відповідач) в якому просив: визнати протиправними дії ГУ ПФ щодо зменшення ОСОБА_1 з 05.01.2018 року розміру доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій (далі - спірні дії); зобов`язати відповідача провести ОСОБА_1 перерахунок пенсії з 05.01.2018 зі стовідсотковим врахуванням та виплатою доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій, а саме - підвищення пенсії в розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлене частиною четвертою статті 12 Закону України від 22.10.1993 №3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"(далі - Закон №3551-XII), цільової грошової допомоги на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 гривень, передбаченої Законом України від 16.03.2004 №1603-IV "Про поліпшення матеріального становища учасників бойових дій та інвалідів війни" (назва із змінами, внесеними згідно із Законом України від 18.11.2004 №2192-IV; далі - Закон №1603-IV) і виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумою пенсії, починаючи з 05.01.2018 (далі -спірний перерахунок пенсії); зобов`язати ГУ ПФ подати до Івано-Франківського окружного адміністративного суду протягом місяця, з дня набрання постановою законної сили, звіт про виконання судового рішення.

 

  1. В обґрунтуванні своїх вимог позивач вказує на те, що проходив військову службу у Збройних Силах України й 04.01.2018 звільнений у запас. Починаючи з 05.01.2018 йому призначено пенсію згідно Закону України від 09.04.1992 №2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"(далі - Закон №2262-XII). Також, позивач зазначає, що є учасником бойових дій та йому виплачується підвищення до пенсії відповідно до Закону №3551-XII у розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Окрім цього, ОСОБА_1 є отримувачем цільової грошової допомоги на прожиття у розмірі 40 гривень, яка виплачується йому щомісячно на підставі статті 1 Закону №1603-IV.

 

  1. Позивач наголошує на тому, що вказані вище підвищення до пенсії та цільова грошова допомога, після проведеного відповідачем перерахунку пенсії, а саме - починаючи з 05.01.2018, виплачуються, на його думку, в розмірі 50 відсотків на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб"(далі - постанова КМУ №103).

 

  1. Позивач звертає увагу на приписи пункту 2 вищезгаданої постановиУряду України, який, як він вважає, передбачає виплату, зокрема, підвищення до пенсії та цільової грошової допомоги на прожиття, передбачених у частині четвертій статті 12 Закону №3551-XII і статті 2 Закону №1603-IV, у стовідсотковому розмірі.

 

  1. Відтак, на переконання позивача, виплата призначеної йому пенсії, зокрема доплати та підвищення як учаснику бойових дій у 50-ти відсотковому розмірі,  суперечить вимогам Конституції України, положенням норм спеціальних законів, пункту 2 постанови КМУ №103, а тому порушує його право на соціальний захист, оскільки розмір спірних підвищення до пенсії і цільової грошової допомоги на прожиття є фіксованими й конкретно визначеними у Законах №3551-XII, №1603-IV, у зв`язку з чим ці виплати не можуть бути зменшені після проведеного відповідачем перерахунку пенсії, натомість повинні виплачуватись у повному обсязі.

 

  1. У відзиві на позовну заяву відповідач просить відмовити у її задоволенні, оскільки вважає, що спірні виплати проводяться ОСОБА_1 у відповідності до вимог законодавства, яким врегульовані спірні правовідносини, а виплата передбачених Законами №3551-XIIі №1603-IV підвищення до пенсії, а також цільової грошової допомоги, здійснюється у повному обсязі в розмірі, визначеному цими актами законодавства.

 

  1. Спираючись на такі доводи, пенсійний орган наполягає на відсутності, у даному випадку, порушень прав позивача з боку ГУ ПФ, у зв`язку з чим вказує на необґрунтованість заявлених ОСОБА_1 вимог.

 

  1. У відповіді на відзив позивач наголосив, що викладені у ньому мотиви не спростовують аргументів, наведених у позовній заяві, а твердження відповідача про виплату надбавок, встановлених йому як учаснику бойових дій, у повному обсязі не відповідає дійсним обставинам справи.

 

  1. До відповіді на відзив відповідача позивачем додано заяву, у якій він, у зв`язку з неможливістю прибути у судові засідання, просить здійснити розгляд справи за його відсутності. У цій же заяві позивач зазначив, що позовні вимоги підтримує у повному обсязі і просить їх задовольнити.

 

ІІ. Заяви, клопотання учасників справи

 

  1. Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 16.08.2019 відкрито спрощене позовне провадження у справі.

 

  1. 13.08.2019 до Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшла заява ОСОБА_1 , у якій останній просив звернутись із поданням до Верховного Суду про розгляд цим Судом даної адміністративної справи як судом першої інстанції, оскільки така справа є типовою.

 

  1. Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11.09.2019 постановлено звернутися до Верховного Суду з поданням про розгляд справи №300/1695/19 як судом першої інстанції.

 

ІІІ. Інші процесуальні дії у справі

 

  1. 17.09.2019 у автоматизованій системі документообігу Верховного Суду зареєстроване подання Івано-Франківського окружного адміністративного суду про розгляд Верховним Судом справи №300/1695/19 як судом першої інстанції в порядку статті 290 Кодексу адміністративного судочинства України(далі - КАС України).

 

  1. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі головуючого судді (судді-доповідача) Стеценка С. Г., суддів: Стародуба О. П., Саприкіної І. В., Коваленко Н. В., Чиркіна С. М.

 

  1. У зв`язку з відрядженням судді Коваленко Н. В., на підставі службової записки судді-доповідача та розпорядження заступника керівника апарату Верховного суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі головуючого судді (судді-доповідача) Стеценка С. Г., суддів: Стародуба О. П., Саприкіної І. В., Стрелець Т. Г., Чиркіна С. М.

 

  1. Ухвалою Верховного Суду від 27.09.2019 відкрито провадження у зразковій адміністративній справі №300/1695/19, розгляд якої постановлено здійснювати колегією суддів у складі п`яти суддів 28.10.2019 о 15:00 годині.

 

  1. Зазначену вище ухвалу Верховного Суду опубліковано у газеті Кабінету Міністрів України "Урядовий кур`єр" за вівторок, 08.10.2019 №192(6555).

 

  1. Призначене на 28.10.2019 судове засідання у цій справі не відбулось з огляду на перебування у відпустці судді, яка входить до складу колегії суддів, визначеною автоматизованим розподілом судової справи.

 

  1. У судове засіданні, яке відбулось 11.11.2019, прибули представники відповідача Бортник Р. Б. та Петрученя І. В., які у своїх поясненнях підтримали позицію, викладену ними раніше у відзиві на позовну заяву, а також просили у її задоволенні відмовити.

 

  1. У цьому ж судовому засіданні, з метою додаткового дослідження наявних у справі матеріалів, з урахуванням наданих представниками відповідачів пояснень, оголошено перерву в розгляді справи до 15:30 години 09.12.2019.

 

  1. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин

 

  1. Як вбачається з матеріалів справи, згідно з витягом з наказу командира 114 бригади тактичної авіації повітряного командування "Захід" Повітряних Сил Збройних Сил України (по особовому складу) від 27.12.2017 №27-РС, відповідно до пункту "б" (за станом здоров`я) частини шостої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу"прапорщика ОСОБА_1 , техніка обслуги обслуговування радіоелектронного обладнання інженерно - авіаційної служби 1 авіаційної ескадрильї звільнено з військової служби у запас.

 

  1. Згідно з наявною у матеріалах справи копією витягу з наказу командира військової частини А1349 від 02.01.2018 позивача з 04.01.2018 виключено зі списків особового складу військової частини А1349 з усіх видів забезпечення.

 

  1. З 05.01.2018 ОСОБА_1 призначена пенсія за вислугу років відповідно до Закону №2262-XIIу розмірі 4644,37 гривень й з цього часу позивач перебуває на обліку в ГУ ПФ, яке здійснює виплату пенсії.

 

  1. Позивач має статус учасника бойових дій, що підтверджується копією наявного у матеріалах справи посвідчення серії НОМЕР_1 , виданого 19.10.2017.

 

  1. У 2018 році позивачеві виплачувались підвищення до пенсії в розмірі 25 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (363 гривні), що передбачено частиною четвертою статті 12 Закону №3551-XII, а також щомісячна цільова грошова допомога на прожиття (40 гривень), встановлена статтею 1 Закону №1603-IV.

 

  1. Як стверджує позивач, у кінці квітня 2019 року він дізнався про те, що після здійснення відповідачем перерахунку його пенсії на підставі постанови КМУ №103 наведені вище соціальні виплати, встановлені йому як учаснику бойових дій, виплачуються в розмірі 50 відсотків, у зв`язку з чим ОСОБА_1 18.05.2019 звернувся до пенсійного органу із заявою, в якій просив провести перерахунок пенсії з урахуванням стовідсоткового розміру названих доплат і виплатити відповідну заборгованість.

 

  1. Листом від 27.05.2019 №626/Ш-15 ГУ ПФ повідомило позивача про відсутність передбачених закономправових підстав для здійснення перерахунку пенсії, про який просив ОСОБА_1 , оскільки така, згідно з позицією пенсійного органу, виплачується йому відповідно до вимог законодавства, в тому числі й у частині спірних підвищення до пенсії та щомісячної цільової грошової допомоги, виплата яких здійснюється у стовідсотковому розмірі, який є незмінним з моменту призначення цих соціальних виплат.

 

  1. Незгода з такими діями ГУ ПФ зумовила звернення позивача до суду з даним позовом.

 

  1. Джерела права

 

  1. Спірні у цій справі правовідносини врегульовані нормами Конституції України, Законів №3551-XII, №1603-IV, №2262-XII, постановами КМУ №103, а також від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - постанова КМУ №704).

 

  1. Усі названі вище законодавчі акти застосовуються Верховним Судом при розгляді цієї справи в редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин.

 

  1. Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

 

  1. Частиною п`ятою статті 17 Основного Закону Українипередбачено, що держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

 

  1. Статтею 46 Конституції Українигромадянам гарантовано право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

 

  1. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

 

  1. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

 

  1. Законом №2262-XIIвизначені умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.

 

  1. Законмає на меті реалізацію особами, які мають право на пенсію за цим Законом, свого конституційного права на державне пенсійне забезпечення у випадках, передбачених Конституцією України та цим Законом, і спрямований на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення зазначеної категорії громадян України.

 

  1. Держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист (преамбула до Закону №2262-XII).

 

  1. За змістом частини першої статті 1-2 Закону №2262-XIIправо на пенсійне забезпечення на умовах цього Закону мають звільнені зі служби (крім випадків призначення пенсії в разі втрати годувальника дружині (чоловіку) з урахуванням вимог частини п`ятої статті 30 цього Закону, яка призначається незалежно від звільнення зі служби), зокрема, особи офіцерського складу, прапорщики і мічмани, військовослужбовці надстрокової служби та військової служби за контрактом.

 

  1. За приписами частини першої статті 2 цього ж Законувійськовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, які мають право на пенсійне забезпечення, пенсії відповідно до цього Закону призначаються і виплачуються після звільнення їх зі служби.

 

  1. В свою чергу, статтею 15 Закону №2262-XIIпередбачено, що особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б" - "д" статті 1-2 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом і які є ветеранами війни, та особам, на яких поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", пенсії за вислугу років підвищуються в порядку і на умовах, передбачених зазначеним Законом.

 

  1. Наведеним приписам вказаної правової норми Закону №2262-XIIкореспондує частина четверта статті 12 Закону №3551-XII, яка встановлює, що учасникам бойових дій пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються в розмірі 25 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

 

  1. Водночас, статтею 7 Закону України від 07.12.2017 №2246-VIII "Про Державний бюджет України на 2018 рік"прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, з 01.01.2018 встановлено у розмірі 1373 гривні.

 

  1. Поряд із цим, статтями 12 Закону №1603-IVвстановлено таке.

 

  1. Кабінету Міністрів України, починаючи з 01.05.2004, передбачати щомісячну виплату цільової грошової допомоги на прожиття: особам з інвалідністю внаслідок війни I групи у розмірі 70 гривень; особам з інвалідністю внаслідок війни II та III груп у розмірі 50 гривень, учасникам бойових дій у розмірі 40 гривень, незалежно від розміру пенсій та надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги та пенсії за особливі заслуги перед Україною. Виплата цільової грошової допомоги здійснюється за рахунок коштів, з яких виплачується пенсія.

 

  1. Згідно з частиною четвертою статті 63 Закону №2262-XIIусі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі, якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

 

  1. Постановою КМУ №704, яка набрала чинності з 01.03.2018, змінено розмір грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб.

 

  1. В той же час, пунктами 1, 2 постанови КМУ №103, яка діє з 24.02.2019, Кабінет Міністрів України постановив наступне.

 

  1. Перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"(далі - Закон) до 1 березня 2018 р. (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01.03.2018 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб".

 

  1. Виплату перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постановипідвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) проводити з 01.01.2018 у таких розмірах: з 1 січня 2018 р. - 50 відсотків; з 1 січня 2019 р. по 31 грудня 2019 р. - 75 відсотків; з 1 січня 2020 р. - 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 1 березня 2018 року.

 

  1. Окрім цього, постановою КМУ №103 внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. №393"(далі - постанова КМУ №45).

 

  1. Зокрема, пункт 5 постанови КМУ №45 викладено в такій редакції: "Під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням".

 

  1. Оцінка Верховного Суду

 

  1. Надаючи правову оцінку аргументам учасників справи в розрізі фактичних її обставин, Суд вважає, що у межах заявлених вимог належить окреслити коло питань, відповідь на які дасть можливість з`ясувати: чи є доплати, передбачені для учасників бойових дій, а саме - підвищення пенсії в розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлене частиною четвертою статті 12 Закону №3551-XII, та цільова грошова допомога на прожиття у розмірі 40 гривень, передбачена Законом №1603-IV, тими доплатами, на які розповсюджується регулюючий вплив пункту 2 Постанови КМУ №103 і які, відповідно, упродовж 2018 року мали сплачуватись поетапно у розмірі 50 відсотків; чи впливає відмінний характер термінів "законодавство" та "закон" на тлумачення змісту вжитих у вищевказаному акті Уряду України визначень доплат та підвищень до пенсій і, відповідно, формування підходів до вирішення цього спору; чи порушив відповідач, в контексті вимог даного позову, права позивача при здійсненні перерахунку його пенсії у 2018 році; чи є підстави для встановлення судового контролю за виконанням судового рішення шляхом зобов`язання відповідача подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

 

  1. Так, виходячи зі змісту названих у пункті V цієї постанови ВерховногоСуду положень законодавства, якими врегульовані спірні правовідносини, у зв`язку із збільшенням постановою КМУ №704 розміру грошового забезпечення військовослужбовців, у позивача виникло право на перерахунок пенсії.

 

  1. Згідно з нормами чинного, станом на час виникнення спірних правовідносин, законодавства, при здійсненні перерахунку пенсії на підставі частини четвертої статті 63 Закону №2262-XII, у зв`язку з прийняттям постанов КМУ №103 та №704, враховуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

 

  1. Інші складові та додаткові види грошового забезпечення не використовуються пенсійним органом при проведенні перерахунку пенсії згідно з названими вище законодавчими приписами.

 

  1. При цьому, як випливає з пункту 2 постанови КМУ №103, яка діяла у 2018 році й у період спірних правовідносин не була скасована або визнана протиправною, нечинною, виплата перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постановипідвищених пенсій з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, проводиться з 01.01.2018 у таких розмірах: з 1 січня 2018 р. - 50 відсотків; з 1 січня 2019 р. по 31 грудня 2019 р. - 75 відсотків; з 1 січня 2020 р. - 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 1 березня 2018 року.

 

  1. Аналізуючи норми постанови КМУ №103, положення якої були чинними на час спірних правовідносин, Колегія суддів звертає увагу на ту обставину, що пункт 2 даного нормативно-правового акту диференційовано виокремлює: доплати та підвищення, встановлені законодавством (доплати до  попереднього розміру пенсій, підвищення, індексації та інші доплати до пенсії); підвищення, що визначені законом (підвищення, додаткова пенсія, цільова грошова допомога, пенсія за особливі заслуги перед Україною).

 

  1. Верховний Суд акцентує увагу на відмінному правовому смислі підвищених пенсій, які: а) встановлені законодавством; б) визначені законом. Перша група - встановлені законодавством, - відповідно до змісту пункту 2 Постанови КМУ №103, ураховувалась при поетапному підвищенні пенсій (з 1 січня 2018 р. - 50 відсотків; з 1 січня 2019 р. по 31 грудня 2019 р. - 75 відсотків; з 1 січня 2020 р. - 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 1 березня 2018 року). Натомість на другу групу - визначених законом, не розповсюджувався регулюючий вплив пункту 2 Постанови КМУ №103. Відтак їх розмір (підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) не зазнавав змін.

 

  1. Такого роду позиція формується Колегією суддів у тому числі на підставі урахування теоретико-методологічного значення Рішення Конституційного Суду України 09.07.1998 року №12-рп/98у справі №17/81-97 за конституційним зверненням Київської міської ради професійних спілок щодо офіційного тлумачення частини третьої статті 21 Кодексу законів про працю України (справа про тлумачення терміну "законодавство"), де зазначено, що терміном "законодавство" охоплюються закони України,   чинні   міжнародні   договори   України,    згода    на обов`язковість  яких  надана  Верховною  Радою  України,  а  також постанови  Верховної  Ради  України,  укази  Президента   України, декрети  і постанови Кабінету Міністрів України,  прийняті в межах їх повноважень та відповідно  до  Конституції  України  і  законів України. Колегія суддів вважає за можливе поширити вищезазначені міркування на загальний контекст справи, що розглядається.

 

  1. В контексті справи, яка розглядається Верховним Судом, це свідчить про те, що на доплати до пенсії, передбачені законодавством, у 2018 році розповсюджувався регулюючий вплив Постанови КМУ №103, натомість на підвищення, визначені законом- ні. Тому на підвищення до пенсії в розмірі 25 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (363 гривні), а також на щомісячну цільову грошову допомогу на прожиття (40 гривень), які встановлені позивачеві, постанова КМУ №103 не вплинула як на такі, що визначені саме законом.

 

  1. Тому, Колегія суддів критично ставиться до аргументів позивача стосовно того, що відповідачем доплати, передбачені для учасників бойових дій у 2018 році виплачувались у розмірі  50-ти відсотків. Вказане спростовується протоколами за пенсійною справою від 01.02.2018, від 01.04.2018, від 01.09.2018.

 

  1. В той же час, варто акцентувати увагу на тому, що такі виплати, з огляду на сферу правового регулювання вказаних вище актів законодавства і визначених законодавцем завдань, їх спрямованості, покликані забезпечити поліпшення матеріального становища учасників бойових дій та інвалідів війни, створити належні умови для їх життєзабезпечення, сприяти формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них шляхом: створення належних умов для підтримання здоров`я й активного довголіття; організації соціального та інших видів обслуговування, зміцнення матеріально-технічної бази створених для цієї мети закладів і служб та підготовки відповідних спеціалістів; виконання цільових програм соціального і правового захисту ветеранів війни; надання пільг, переваг та соціальних гарантій у процесі трудової діяльності відповідно до професійної підготовки і з урахуванням стану здоров`я.

 

  1. На необхідності особливого ставлення до питання соціального захисту військовослужбовців наголошував й Конституційний Суд України, який, у своєму Рішенні від 17.03.2004 №7-рп/2004 у справі №1-13/2004 за конституційним поданням 45 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України(конституційності) положень частин третьої, четвертої статті 59 Закону України "Про Державний бюджет України на 2003 рік" (справа про соціальний захист військовослужбовців та працівників правоохоронних органів) вказував на те, що неодноразово розглядав  проблему, пов`язану з реалізацією права на соціальний захист, і сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція України виокремлює певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До  них,  зокрема,  належать громадяни,  які  відповідно  до  статті  17  Конституції   України перебувають  на  службі  у військових формуваннях та  правоохоронних органах держави, забезпечуючи суверенітет і територіальну цілісність України,  її економічну  та інформаційну  безпеку, а саме - у Збройних Силах України, органах Служби безпеки України, міліції, прокуратури, охорони державного кордону України, податкової міліції, Управління державної охорони України, державної пожежної охорони, Державного департаменту України з питань виконання покарань тощо (Рішення Конституційного Суду України від 6 липня 1999 року № 8-рп/99  у справі щодо права на пільги та від 20 березня 2002 року  № 5-рп/2002 у справі щодо пільг, компенсацій і гарантій).

 

  1. Встановлення додаткових гарантій соціальної захищеності цієї категорії громадян як під час проходження служби, так і після її закінчення зумовлена насамперед тим, що служба в Збройних Силах України, інших військових формуваннях та правоохоронних органах держави пов`язана з ризиком для життя і здоров`я, підвищеними   вимогами  до   дисципліни,  професійної  придатності, фахових, фізичних, вольових та інших якостей (Рішення Конституційного Суду України від 20.03.2002 №5-рп/2002у справі щодо пільг, компенсацій і гарантій).

 

  1. Порядок проходження служби у Збройних Силах України та інших військових формуваннях врегульовано спеціальними нормативно-правовими актами, які покладають на громадян, які перебувають на такій службі, додаткові обов`язки і відповідальність.

 

  1. Зокрема, громадяни України, які перебувають на військовій службі та працюють у правоохоронних органах (далі - військовослужбовці та працівники правоохоронних органів) зобов`язані виконувати свої професійні обов`язки і в неробочий час або поза службою. Приміром, військові навчання, походи кораблів, бойові стрільби та бойове чергування, несення служби у добовому наряді здійснюються у будь-які дні тижня без обмеження загальної тривалості службового часу (частина третя статті 199 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, затвердженого Законом України від 24 березня 1999 року). Працівник міліції на території України, незалежно від посади, яку він займає, місцезнаходження і часу, зобов`язаний вжити заходів до попередження і припинення правопорушень (частина друга статті 10 Закону України "Про міліцію"). Особи рядового та начальницького складу державної пожежної охорони при виявленні пожежі у позаслужбовий час зобов`язані повідомити про неї пожежну охорону і до її прибуття взяти на себе керівництво гасінням пожежі та рятуванням людей (частина п`ята статті 18 Закону України "Про пожежну безпеку").

 

  1. Отже, провівши системний аналіз норм законодавства, яке врегульовує спірні правовідносини, з урахуванням їх юридичних зв`язків, Верховний Суд дійшов висновку про те, що правова регламентація, згідно з якою позивачу проведено перерахунок пенсії та здійснюється її виплата, не поширюється на доплату і підвищення до пенсії, передбачені Законами №3551-XII, №1603-IV (25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність та цільову грошову допомогу у розмірі 40 гривень), які виплачуються у складі пенсії відповідним пенсійним органом, у даному випадку - відповідачем, оскільки такі є додатковою соціальною гарантією, зокрема, для військовослужбовців, і нерозривно пов`язані з їх спеціальним правовим статусом, випливають з особливих умов проходження ними служби, а тому, як наслідок, не можуть бути зменшені Урядом й повинні виплачуватися ГУ ПФ незалежно і самостійно в повному обсязі відповідно до встановлених цими актами законодавства розмірах, не мають братися до уваги при перерахунку пенсійної виплати, проведеного на підставі постанови КМУ №103.

 

  1. Колегія суддів відзначає, що, у межах спірних правовідносин, жоден з учасників справи не ставить під сумнів наявність у позивача права на пенсійне забезпечення згідно із Законом №2262-XII, а також не оспорює дії пенсійного органу щодо обчислення розміру складових його грошового забезпечення і видів такого, які враховувались ГУ ПФ при призначенні і перерахунку пенсії ОСОБА_1 .

 

  1. Що ж стосується спірних підвищення до пенсії і допомоги, які передбачені позивачу як учаснику бойових дій, то такі, починаючи з 05.01.2018, нараховуються пенсійним органом у повному обсязі, їх розмір відповідає установленому закономрівню, такі виплати жодним чином не обмежувались з боку ГУ ПФ, не скасовувались і не припинялись.

 

  1. Верховний Суд акцентує увагу на наявності певних сумнівів стосовно розміру пенсії, який мав би бути призначений позивачеві, у самого ОСОБА_1 , який у позовній заяві стверджує про те, що до перерахунку пенсії відповідно до постанови КМУ №103 він отримував пенсію у розмірі 4464,37 гривень і виплата надбавок йому як учаснику бойових дій була очевидною, то "після зміни Постановою 103правовідносин з приводу перерахунку пенсій, порядку обчислення розміру пенсій військовослужбовцям - є складнішим обчислення такого розміру і врахування спірного розміру надбавок у кінцевому розмірі пенсії не є очевидним". Проте, Колегія суддів зазначає, що, як підтверджується наявними у справі матеріалами, зокрема, протоколами за пенсійною справою, неодноразово виготовленими відповідачем протягом 2018 року, суми 363 гривень (підвищення пенсії в розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність) та 40 гривень (цільова грошова допомога на прожиття), як складові формування пенсії позивача, протягом цього часу не змінювались. Вказане також є підставою спростувати позицію позивача, на думку якого, належні йому доплати до пенсії як учаснику бойових дій з 05.01.2018 "перемножили на цифру 0,5, тобто зменшили вдвічі".

 

  1. За правилами частини другої статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцієюта законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

 

  1. Судовим розглядом справи встановлено, що відповідач, здійснюючи перерахунок і виплату пенсії позивачу, дотримався визначених вище критеріїв, а відтак прав   ОСОБА_1 не порушив.

 

  1. Водночас Колегія суддів звертає увагу на помилковість позиції відповідача, який у відзиві на позов зазначає про те, що Постановою КМУ №103 у контексті справи, що розглядається, не передбачено перерахунку надбавки до пенсії за особливі заслуги перед Україною.

 

  1. Дійсно, Закон України  від 01.06.2000 №1767-III "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною"передбачає  встановлення  громадянам,  які  мають значні  заслуги  у сфері державної,  громадської або господарської діяльності,  досягнення у галузі науки,  культури, освіти, охорони здоров`я,  фізичної  культури  і  спорту тощо,  пенсій за особливі заслуги перед Україною. І ці пенсії, як такі, що встановлені Законом України, не підлягають перерахунку відповідно до Постановки КМУ №103. Проте зміст вищевказаного законусвідчить, що пенсії за особливі заслуги перед Україною встановлюються громадянам України:

- Героям  України,  особам,  нагородженим  орденом  Героїв Небесної  Сотні,  Героям  Радянського Союзу, Героям Соціалістичної Праці,  особам,  нагородженим  орденом Леніна, орденом Слави трьох ступенів,  орденом Трудової Слави трьох ступенів, чотирма і більше медалями  "За  відвагу",  чотирма  і  більше  орденами  України та колишнього  Союзу РСР, повним кавалерам ордена "За службу Родине в Вооруженных  Силах  СССР",  особам,  відзначеним  почесним званням України, колишніх Союзу РСР та Української РСР "народний";

- ветеранам  війни,  нагородженим  за  бойові  дії орденом, медаллю "За відвагу"  або  медаллю  Ушакова,  незалежно  від  часу нагородження;

- видатним   спортсменам   -   переможцям   Олімпійських  та Паралімпійських   ігор,   Всесвітніх   ігор  глухих,  чемпіонам  і рекордсменам  світу  та  Європи;

- космонавтам,   які   здійснили   політ  у  космос,  членам льотно-випробувальних екіпажів літаків;

- народним депутатам України,  депутатам колишніх Союзу  РСР  та  Української  РСР,  членам  Кабінету Міністрів України та Уряду колишньої Української РСР;

- особам,  відзначеним  почесним  званням України, колишніх Союзу РСР та Української  РСР  "заслужений",  державними  преміями України, колишніх Союзу РСР та Української РСР, нагородженим одним із орденів України або колишнього  Союзу  РСР,  Почесною  грамотою Президії  Верховної  Ради  Української  РСР  або Грамотою Президії Верховної Ради  Української  РСР,  а   також   особам, яким до 1 січня  1992 року було встановлено персональні пенсії союзного чи республіканського  значення;

депутатам  -  всього чотирьох і більше скликань Верховної Ради  Автономної   Республіки   Крим,   обласних,   Київської   та Севастопольської міських рад, районних, районних у містах, міських рад міст обласного значення в Україні та  в  колишній  Українській РСР;

- матерям,  які народили п`ятеро і більше дітей та виховали їх до шестирічного віку. Якщо у разі смерті матері або позбавлення її   батьківських   прав   виховання  дітей  до  зазначеного  віку здійснювалося   батьком,  право  на  пенсію  за  особливі  заслуги надається  батьку.  При  цьому  враховуються  діти,  усиновлені  в установленому  законом  порядку.  

 

  1. Натомість, позивач не відноситься до категорії осіб, яким встановлено надбавки до розміру пенсії за особливі заслуги перед Україною, позивачеві встановлено доплату та підвищення до пенсії як учаснику бойових дій.

 

  1. Ураховуючи наведене, Верховний Суд, повно і всебічно з`ясувавши обставини справи, перевірені належними, достовірними, допустимими і достатніми доказами, які були досліджені в судовому засіданні, надавши оцінку всім аргументам учасників справи, не знаходить підстав для задоволення даного адміністративного позову.

 

  1. Підстави встановити судовий контроль за виконанням рішення відсутні, оскільки у позові відмовлено.

 

  1. За тих підстав, що суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову, ураховуючи положення статті 139 КАС України, розподіл судових витрат не здійснюється.

 

VIІ. Ознаки типових справ:

 

  1. 1)          позивачами є особи, звільнені з військової служби, які отримують пенсію відповідно до Закону №2262-XII, мають статус учасника бойових дій та їм у складі пенсії виплачуються підвищення пенсії в розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на підставі частини четвертої статті 12 Закону №3551-XII, а також цільова грошова допомога на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 гривень, передбачена Законом №1603-IV; 2) відповідачами є суб`єкти владних повноважень (територіальні органи Пенсійного фонду України), на пенсійному обліку яких перебувають позивачі; 3) спір виник з аналогічних підстав у відносинах, що регулюються одними нормами права (у зв`язку з неперерахуванням та невиплатою (з урахуванням раніше виплачених сум) пенсії позивачеві з 05.01.2018 з врахуванням 100 відсоткового розміру доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій, а саме: підвищення пенсії в розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого частиною четвертою статті 12 Закону №3551-XII; цільової грошової допомоги на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 гривень, передбаченої Законом №1603-IV) 4) позивачі заявили аналогічні позовні вимоги (по-різному висловлені, але однакові по суті): визнати протиправною бездіяльність та зобов`язати відповідача провести перерахунок та виплату (із вразуванням раніше виплачених сум) пенсії позивачеві з 05.01.2018 з врахуванням 100 відсоткового розміру доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій, а саме: підвищення пенсії в розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого частиною четвертою статті 12 Закону №3551-XII; цільової грошової допомоги на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 гривень, передбаченої Законом №1603-IV).

 

VIІІ. Обставини зразкової справи, які обумовлюють типове застосування норм матеріального права та порядок застосування таких норм

 

  1. Висновки Верховного Суду у цій зразковій справі підлягають застосуванню в адміністративних справах щодо звернення до суду осіб, звільнених з військової служби, які отримують пенсію відповідно до Закону №2262-XIIта мають статус учасника бойових дій, з адміністративними позовами до територіальних органів Пенсійного фонду України, на обліку яких перебувають позивачі, з позовними вимогами щодо: визнання протиправними дій щодо зменшення з 05.01.2018 розміру доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій, а саме: підвищення пенсії в розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого частиною четвертою статті 12 Закону №3551-XII; цільової грошової допомоги на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 гривень, передбаченої Законом №1603-IV; зобов`язання провести перерахунок пенсії з 05.01.2018 з стовідсотковим врахуванням та виплатою доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій, а саме: підвищення пенсії в розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого частиною четвертою статті 12 Закону №3551-XII; цільової грошової допомоги на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 гривень, передбаченої Законом №1603-IV і виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумою пенсії, починаючи з 05.01.2018.

 

ІХ. Обставини, які можуть впливати на інше застосування норм матеріального права, ніж у зразковій справі.

 

  1. Зміна правового регулювання спірних правовідносин або визначення Кабінетом Міністрів України нових умов та порядку перерахунку пенсії, обчислення, нарахування  і  виплати  підвищення пенсії, встановленого частиною четвертою статті 12 Закону №3551-XII, цільової грошової допомоги на прожиття учаснику бойових дій, передбаченої Законом №1603-IV, є обставинами, які можуть впливати на інше застосування норм матеріального права, ніж у зразковій справі.

 

  1. Керуючись статтями 2241-246250255262290295 КАС України, Суд, -

 

ВИРІШИВ:

 

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

 

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення Верховного Суду, якщо його не скасовано, набирає законної сили після набрання законної сили рішенням Великої Палати Верховного Суду за наслідками апеляційного перегляду.

 

Рішення може бути оскаржене до Великої Палати Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

 

 ...........................

 ...........................

 ..........................

 ...........................

 ...........................

 

Стеценко С. Г.,

Саприкіна І. В.,

Стародуб О. П.,

Стрелець Т. Г.,

Чиркін С. М.,

Судді Верховного Суду