flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

УЗАГАЛЬНЕННЯ СУДОВОЇ ПРАКТИКИ ЗАСТОСУВАННЯ БЕРЕЗНІВСЬКИМ РАЙОННИМ СУДОМ РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ ЯК АДМІНІСТРАТИВНИМ СУДОМ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО МІСЦЕВІ ВИБОРИ» від 14.07.2015 року

 Аналіз статистичних даних

         Протягом 2015 року до провадження Березнівського районного суду Рівненської області надійшло 5 адміністративних справ щодо застосування положень Закону України «Про місцеві вибори».
            Березнівським районним судом було винесено 5 постанов про задоволення заявлених вимог.
            В апеляційному порядку було оскаржено три постанови суду, за результатами розгляду апеляцій 2 постанови суду про задоволення позовних вимог було скасовано, одна апеляційна скарга була залишена без розгляду в зв’язку з її поданням поза межами встановленого строку на апеляційне оскарження.
 
   Практика застосування Закону України «Про місцеві вибори» 
від 14.07.2015 року
        
         Відповідно до положень ч.5 ст.172 КАС України рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій, за винятком рішень, дій чи бездіяльності, що визначені частинами третьою - четвертою цієї статті, оскаржуються до місцевого загального суду як адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
            Випадків порушення правил підсудності під час проведення узагальнення встановлено не було.
         Для розгляду справ, що пов’язані із виборчим процесом процесуальним законодавством встановлено скорочені строки розгляду - дводенний строк після надходження позовної заяви. Адміністративні позови вказаної категорії, що надійшли до провадження Березнівського районного суду, були розглянуті з дотримання строку, визначеного ч.11 ст. 172 Кодексу адміністративного судочинства України.
            Предметами позовних вимог були: оскарження рішень сільської виборчої комісії щодо скасування реєстрації кандидата на посаду сільського голови, зобов’язання виборчої комісії внести зміни до тексту виборчого бюлетеня, а також визнання недійсним та скасування результатів виборів.
            Позивачем в усіх адміністративних справах був суб’єкт  виборчого процесу – кандидат на посаду сільського голови, відповідачами виступали сільська виборча комісія, а у справі щодо визнання незаконними та скасування результатів голосування з виборів сільського голови також відповідні дільничні виборчі комісії.
 
         У справі за позовом суб’єкта виборчого процесу – кандидата на посаду Балашівського сільського голови Березнівського району Рівненської області Особи_1 до Балашівської сільської виборчої комісії Березнівського району Рівненської області про оскарження дій та рішення виборчої комісії (справа №555/2067/15-а) позивач обґрунтовувала свої вимоги тим, що постановою відповідача від 01.10.2015 року №5 її було зареєстровано кандидатом на посаду Балашівського сільського голови по одномандатному виборчому округу на місцевих виборах. Висунуто її на посаду сільського голови було конференцією районної партійної організації партії «Партія_1» у Березнівському районі Рівненської області. Проте 02.10.2015 року вищевказана районна партійна організація подала до сільської виборчої комісії звернення та рішення про виключення її з виборчого списку, за результатами розгляду якого постанову виборчої комісії №5 від 01.10.2015 року було скасовано. Дане рішення відповідача та дії виборчої комісії щодо скликання та проведення 05.10.2015 року засідання комісії Особа_1 вважала протиправним в зв’язку із порушенням процедури розгляду.
           За результатами розгляду вказаного позову суд прийшов до висновку, що виборчою комісією не були дотримані положення ст.27 Закону України «Про місцеві вибори» в частині  необхідності повідомлення позивача про час та місце засідання виборчої комісії, проведення повторного переголосування рішення щодо скасування реєстрації кандидата на посаду сільського голови та задовольнив заявлені позовні вимоги.
            Вищевказане рішення суду першої інстанції було оскаржено. Згідно ухвали Житомирського апеляційного адміністративного суду апеляційна скарга була залишена без розгляду, в зв’язку з її поданням поза межами встановленого строку на апеляційне оскарження.
 
            У справі за позовом суб’єкта виборчого процесу – кандидата на посаду Балашівського сільського голови Березнівського району Рівненської області Особи_1 до Балашівської сільської виборчої комісії Березнівського району Рівненської області про оскарження рішення виборчої комісії (справа №555/2138/15-а) позивачем було заявлено вимогу про скасування рішення відповідача, а саме постанови «Про скасування постанови №6 від 05.10.2015 року та звернення до комісії вищого рівня для прийняття рішення за письмовими зверненнями від 04.10.2015 року районної партійної організації партії «Воля» у Березнівському районі про скасування рішення Балашівської виборчої комісії про реєстрацію кандидата на посаду сільського голови з виключенням його з виборчого списку від 02.10.2015 року районної партійної організації партії «Воля» у Березнівському районі Рівненської області». Дану вимогу Особа_1. обґрунтувала тим, що 05.10.2015 року виборчою комісією вже було прийнято постанову про скасування реєстрації її як кандидата на посаду сільського голови, яка була скасована згідно постанови Березнівського районного суду Рівненської області, а тому після набрання судовим рішенням законної сили вона відновила свій статус кандидата, в зв’язку з чим подальший розгляд питання про скасування рішення про реєстрацію її як кандидата на посаду сільського голови суперечить вимогам ч.3 ст.47 Закону України «Про місцеві вибори», яка передбачає можливість прийняття такого рішення не пізніше, ніж за 18 днів до голосування. Крім того, згідно положень цього Закону повноваження районної виборчої комісії не поширюються на Балашівську сільську виборчу комісію з питань підготовки і проведення вборів сільського голови, а лише депутатів районної ради. Із вказаними доводами сторони позивача суд погодився, визнавши оскаржуване рішення відповідача таким, що прийняте з порушенням норм ч.3 ст.47 та ч.19 ст.27 Закону України «Про місцеві вибори» та скасувавши його.
            В апеляційному порядку вказану постанову суду першої інстанції оскаржено не було.
 
            Протягом періоду, що аналізується, до провадження Березнівського районного суду Рівненської області надійшов адміністративний позов, предметом якого було визнання протиправною бездіяльності Балашівської сільської виборчої комісії Березнівського району Рівненської області в частині невнесення змін до затвердженого тексту виборчого бюлетеня з виборів Балашівського сільського голови шляхом його доповнення відомостями про позивача як кандидата на посаду сільського голови та зобов’язання вчинити дані дії. Позивачем виступила суб’єкт виборчого процесу кандидат на посаду Балашівського сільського голови Особа_1 (справа №555/2165/15-а). При розгляді даної адміністративної справи суд прийняв до уваги, що судовим рішенням було скасовано постанову виборчої комісії щодо скасування реєстрації позивача як кандидата на посаду Балашівського сільського голови і з 14.10.2015 року Особа_1 відновила свій статус кандидата, а тому не розгляд відповідачем її заяви щодо внесення змін до затвердженого тексту бюлетеня шляхом його доповнення відомостями про неї як кандидата на посаду сільського голови є протиправною бездіяльністю, що порушує визначене ст.38 Конституції України право позивача  брати участь  в управління державними справами, вільно бути обраною до органів місцевого самоврядування.
            Вказане судове рішення не було оскаржено до суду апеляційної інстанції.
 
            Відповідно до ч.11 ст. 85 Закону України «Про місцеві вибори» вибори у виборчому окрузі визнаються такими, що не відбулися, у зв’язку з настанням обставин, передбачених частиною дев’ятою цієї статті та частиною другою статті 48 цього Закону.
 
         Визнання незаконними та скасування результатів голосування з виборів сільського голови було предметом адміністративного позову суб’єкта виборчого процесу – кандидата на посаду Балашівського сільського голови Березнівського району Рівненської області Особи_1 до Балашівської сільської виборчої комісії Березнівського району Рівненської області, дільничних виборчих комісій з місцевих виборів звичайної виборчої дільниці (справа №555/2205/15-а)
Позивач, обґрунтовуючи зазначені вимоги, покликалась на те, що до дня голосування і в день голосування 25.10.2015 року мала статус кандидата на посаду Балашівського сільського голови. Постановою Березнівського районного суду Рівненської області від 23.10.2015 року було поновленої її виборче право шляхом зобов’язання виборчої комісії внести зміни до тексту виборчого бюлетеня з виборів Балашівського сільського голови, доповнивши його даними про неї як про кандидата. Однак, не зважаючи на вказані факти, голосування на виборчих дільницях щодо виборів сільського голови відбулось з використанням виборчих бюлетенів, в яких була відсутня інформація про неї як про кандидата.
За результатами досліджених доказів суд прийшов до висновку, що всупереч вимогам Закону «Про місцеві вибори» Балашівська сільська виборча комісія не виконала постанову Березнівського районного суду від 23.10.2015 року, якою її було зобов’язано поновити виборчі права Особи_1 Оскільки положення Конституції та Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод мають вищу юридичну силу, а обмеження права (відсутність чітко передбаченого механізму поновлення порушених виборчих прав) суперечить цим положенням, суд прийшов до висновку про можливість захисту права позивача у спосіб, не передбачений законом, але який є ефективним способом захисту – встановив недійсність виборчих бюлетенів з виборів Балашівського сільського голови, визнав незаконним та скасував результати голосування з виборів Балашівського сільського голови, яке відбулось 25.10.2015 року, визнав такими, що не відбулись вибори Балашівського сільського голови 25.10.2015 року, що є підставою для ухвалення відповідного рішення Балашівською сільською виборчою комісією.
         Суд апеляційної інстанції, скасовуючи вищевказану постанову, зазначив, що позивач Особа_1 була зареєстрована як кандидат на посаду сільського голови шляхом подання кандидатури Районною партійною організацією партії «Партія_1». Постановою Балашівської сільської виборчої комісії №6 від 05.10.2015 року скасовано постанову виборчої комісії №5 від 01.10.2015 року в частині реєстрації Особи_1 кандидатом на посаду Балашівського сільського голови  саме на підставі звернення районної партійної організації партії «Партія_1». Отже суб»єктом виборчого процесу в даній ситуації є Районна партійна організація партії «Партія_1». А тому у спірних правовідносинах суб»єктом оскарження рішення СВК могла виступати районна партійна організація партії «Партія_1», яка результатів виборів на посаду Балашівського сільського голови не оскаржує. Крім того, Законом України «Про місцеві вибори» не передбачено механізму внесення змін до виборчого бюлетеня шляхом доповнення його кандидатами на посаду сільського голови за 4 години до початку голосування, як того вимагав позивач.  Також колегія суддів наголосила, що невнесення в виборчий бюлетень відомостей про позивача як про кандидата на посаду Балашівського сільського голови з підстав відкликання її кандидатури Районною партійною організацією партії «Партія_1» не є тією причиною, яка перешкоджає комісії встановити зміст волевиявлення виборців при проведенні голосування 25.10.2015 року.
 
         У справі за позовом за позовом суб’єкта виборчого процесу – кандидата на посаду Балашівського сільського голови Березнівського району Рівненської області Особи_1 до Балашівської сільської виборчої комісії Березнівського району Рівненської області (справа №555/2228/15-а) позивачем було заявлено вимоги про визнання незаконними та скасування результатів виборів Балашівського сільського голови, заборону Балашівській виборчій комісії  приймати рішення про визнання Балашівського сільського голови обраним, публікувати в ЗМІ повідомлення про результати виборів  та обрання сільського голови, приймати рішення про реєстрацію обраного Балашівського сільського голови за результатами голосування, проведеного 25 жовтня 2015 року. Суд за результатами вказаного адміністративного позову прийшов до висновку, що після скасування судовим рішенням від 14.10.2015 року постанови Балашівської сільської виборчої комісії в частині скасування реєстрації Особи_1 кандидатом на посаду Балашівського сільського голови позивач відновила свій статус кандидата на посаду. 23.10.2015 року позивач звернулась Березнівського районного суду із позовом до Балашівської сільської виборчої комісії про зобов’язання останньої внести зміни до затвердженого тексту виборчого бюлетеня шляхом його доповнення відомостями про неї як про кандидата на посаду сільського голови, її позовні вимоги були задоволені. Однак, дане судове рішення відповідачем виконано не було і вибори відбулись з використанням виборчих бюлетенів, в яких була відсутня інформація про неї як про кандидата. На підставі наведено, суд прийшов до висновку, що відповідачем було порушено виборче право позивача, а тому задовольнив заявлені вимоги в повному об’ємі.
         На вказану постанову суду відповідачем було подано апеляційну скаргу, за результатами розгляду якої суд апеляційної інстанції скасував вказане судове рішення та прийняв нову постанову про відмову у позові, зазначивши, що Законом України «Про місцеві вибори» не передбачено механізму внесення змін до виборчого бюлетеня шляхом доповнення його кандидатами на посаду сільського голови за 4 години до початку голосування, як того вимагав позивач.  Також колегія суддів наголосила, що невнесення в виборчий бюлетень відомостей про позивача як про кандидата на посаду Балашівського сільського голови з підстав відкликання її кандидатури Районною партійною організацією партії «Партія_1» не є тією причиною, яка перешкоджає комісії встановити зміст волевиявлення виборців при проведенні голосування 25.10.2015 року.
 
         Аналіз вказаних судових рішень дає підстави для висновку, що Закон України «Про місцеві вибори»  має містити чітке формулювання процедури виключення з виборчого списку партійної організації кандидата і можливість врахування судом допущених виборчою комісією порушень процедури розгляду даного питання.
 
 
            Суддя Березнівського районного суду
                      Рівненської області                                                          Старовецька Ю.В.