flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення стану розгляду справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 130 КУпАП, за 8 місяців 2011 року Літинським районним судом Вінницької області

02 лютого 2012, 16:53
Узагальнення стану розгляду справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 130 КУпАП, за 8 місяців 2011 року Літинським районним судом Вінницької області.
В провадженні Літинського районного суду Вінницької області протягом 8-ми місяців 2011 року перебувало 776 справ про адміністративні правопорушення. Всього розглянуто 751 адміністративну справу, залишок нерозглянутих справ станом на 01.09.2011 року становив 25 справ.
Протягом вказаного періоду до суду надійшло 776 адміністративних матеріалів про адміністративні правопорушення, в тому числі 251 справа про притягнення до адміністративної відповідальності осіб за керування транспортним засобом у стані алкогольного сп’яніння, тобто за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП). У відсотковому відношенні показник справ даної категорії становить 32,34% від загальної кількості справ про адміністративні правопорушення, що надійшли в провадження суду впродовж звітного періоду.
За 8 місяців 2011року Літинським районним судом розглянуто 234 справи про притягнення до адміністративної відповідальності за ст. 130 КУпАП відносно 234-х осіб, що становить у відсотковому відношенні 31.1% від загальної кількості розглянутих справ про адміністративні правопорушення. Залишок нерозглянутих справ за ст.130 КУпАП станом на 01.09.2011 р. склав 17 справ, що становить 68 % від загального залишку нерозглянутих справ про адміністративні правопорушення станом на 01.09.2011р. 
4 адміністративних матеріали було повернуто в органи державної автоінспекції, усі для належного оформлення.
Із розглянутих 234-х справ про притягнення до адміністративної відповідальності осіб за керування транспортним засобом у стані алкогольного сп’яніння, що перебували в провадженні суду у звітному періоді, по 222-х справах правопорушників було піддано адміністративному стягненню, по 1-ій справі на одну особу застосовано заходи впливу, передбачені статтею 24-1 КУпАП, по 11 справам провадження було закрито, з них: в 1-ій справі провадження було закрито на підставі ст. 22 КУпАП, в 6-ти справах – за відсутністю події і складу адміністративного правопорушення та в 1-ій справі у зв’язку із закінченням на момент розгляду справи строків накладення адміністративного стягнення, передбачених ст. 38 КУпАП.
Судом при призначенні покарання враховується, що основна мета адміністративного стягнення - виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.
З вивчених справ вбачається, що при накладенні адміністративного стягнення судом завжди враховується характер вчиненого правопорушення, особа порушника, ступінь його вини, майновий стан, обставини, що пом’якшують і обтяжують відповідальність.
Аналіз видів накладених судом адміністративних стягнень дає можливість зробити висновок, що найчастіше до порушників, які керували транспортним засобом в стані алкогольного сп’яніння, застосовувалися громадські роботи (у 137 випадках, що становить 61,7% від загальної кількості накладених стягнень за ст. 130 КУпАП) та позбавлення прав водія (у 46 випадках, а це 20,7% від загальної кількості накладених стягнень), штраф - у 28 випадках, що становить 12,6% загальної кількості стягнень.
На правопорушників було накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу на суму 76218 грн., що сплачені в дохід держави, з них добровільно сплачено 46937 грн. на протязі терміну, визначеного законодавством для добровільної сплати, що складає у відсотковому відношенні 61,5%. Тобто більше половини накладених судом адміністративних стягнень у вигляді штрафу сплачується добровільно, решта постанов надсилається судом до державної виконавчої служби для примусового стягнення коштів.
Виконанням постанов про накладення адміністративного стягнення у вигляді громадських робіт займається кримінально-виконавча інспекція, що істотно впливає на виправлення правопорушників та попередження вчинення ними нових правопорушень, оскільки при ухиленні останніми від відбуття покарання кримінально-виконавча інспекція може звернутися до суду з поданням про заміну громадських робіт адміністративним арештом на підставі ст. 321-4 КУпАП.
Так, за 8 місяців 2011 року судом було розглянуто 7 подань кримінально-виконавчої інспекції про заміну призначеного адміністративного покарання у вигляді громадських робіт адміністративним арештом, яке судом було задоволено. 
Згідно з вимогами ст. 38 КУпАП, якщо справа про адміністративне правопорушення підвідомча суду, адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через три місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – три місяці з дня його виявлення.
За звітний період  1 справа вказаної категорії була закрита провадженням на підставі ст. 38 КУпАП. Пропущення строків накладення адміністративного стягнення призводить до закриття провадження в справі, отже, дозволяє правопорушнику уникнути відповідальності за скоєне правопорушення.
Протягом 8-ми місяців 2011 року на доопрацювання для усунення недоліків до органів державної автоінспекції судом повернуто 4 адміністративних справи, тобто 1,7% від усіх справ, що надходили до провадження суду протягом 8-ми місяців 2011 року, за ст. 130 КУпАП.
Суддями в обов’язковому порядку перевіряються матеріали адміністративних справ, що надходять з органів ДАІ, на їх відповідність вимогам закону, в тому числі статтям 254, 256 КУпАП, Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України №185 від 22.02.2001 року.
Як свідчать результати  проведеного аналізу, переважна більшість протоколів, повернуті на доопрацювання у зв’язку з порушенням вимог ст. 256 КУпАП, а саме: у вказаних адміністративних протоколах було не повністю вказано місце проживання особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, та невірно вказана стаття, за якою правопорушник притягується до адміністративної відповідальності.
Оскільки недотримання вимог при складанні протоколу про адміністративне правопорушення призводить до вимушеної тяганини з розглядом справи, а іноді й до сплину строків притягнення до адміністративної відповідальності, що в свою чергу негативно впливає на зміцнення законності та запобігання правопорушенням, судом в кінці поточного року планується провести аналіз якості складання протоколів про адміністративні правопорушення. Дані аналізи будуть обговорені на оперативних нарадах працівників суду, а також будуть надіслані до органів, уповноважених складати адміністративні протоколи, з метою недопущення подібних помилок в майбутньому.
Консультант Літинського районного суду                                            Поляруш Г.А.