Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

У Вінницькому окружному адміністративному суді презентовано автоматизовану систему документообігу суду

15 грудня 2009, 11:02
У Вінницькому окружному адміністративному суді презентовано автоматизовану систему документообігу суду
 
14 грудня 2009 року в приміщені Вінницького окружного адміністративного суду відбулася прес-конференція, на якій проводилася презентація «Автоматизованої системи документообігу суду».
 
 
 
 
На прес-конференції були присутні:
Іван Балаклицький - Голова Державної судової адміністрації України,
Михайло Цуркан - заступник голови Вищого адміністративного суду України
Віталій Кузьмишин – голова Вінницького окружного адміністративного суду 
Михайло Межевич - заступник голови Київського апеляційного суду
Віктор Гонтарук – заступник голови Вінницького окружного адміністративного суду
Жанна Мельник-Томенко - заступник голови Вінницького окружного адміністративного суду
Марина Мультян – суддя Вінницького окружного адміністративного суду
Олег Курко - суддя Вінницького окружного адміністративного суду
Василь Білик - начальник територіального управління Державної судової адміністрації у Вінницькій області.
 
 
 
 
Прес-конференцію розпочав голова Вінницького окружного адміністративного суду Віталій Кузьмишин. Він відзначив, що сьогодні законодавець визначив, роблячи судочинство доступним, що розподіл справ повинен здійснюватись в автоматичному режимі.
Проблеми судової системи потребують державницького підходу та загальносуспільної уваги. Однак сьогодні часто лунають розмови про недовіру до судової гілки влади. Якщо ж говорити про недовіру, то чи не найвагомішими факторами соціологи визначають саме проблеми доступу до правосуддя: це і незадовільний технічний стан та непристосованість судів для потреб громадян, відсутність належного рівня інформації про роботу суду та про права й обов’язки учасників судового процессу, а також не можна залишати поза увагою проблему виконання судових рішень.
 
Саме з метою покращити доступ до правосуддя, зробити роботу судів більш прозорою, з першого січня 2010 року в силу вступають зміни до Кодексу адміністративного судочинства, зокрема до нього включена стаття 15-1 «Автоматизована система документообігу суду». 
 
Однак на прикладі програми «ВОАС: доступ до правосуддя» у суді демонструють, що навіть окремий суд може змінити багато.
 
 
Головну увагу на прес-конференції було акцентовано на роботі «Автоматизованої системи документообігу суду». Присутнім було продемонстровано роботу цієї системи, яка автоматично розподіляє справу судді, враховуючи такі фактори, як перебування судді у відпустці, на лікарняному чи у відрядженні. Крім того, будь-яке втручання у роботу системи фіксується, тому вплинути на розподіл справи абсолютно не можливо.
Усі процесуальні документи виготовляються безпосередньо у системі документообігу, що також одзначає, що вони можуть бути виготовлені лише у суді за власним робочим місцем.
 
 
Сканування усіх копій електронних документів наразі чинним законодавством не передбачається. Однак судом запроваджено таку практику в якості експерименту. В подальшому такий експеримент буде описаний, а інформація направлена до ДСА України та ВАСУ для внесення відповідних змін до інструкції з діловодства. Така практика значно зменшить витрати паперу в суді, покращить процес руху справи між судами різних рівнів, значно пришвидшить усі етапи проходження справи в суді. Це також допоможе реалізувати проект використання електронної пошти судом, про що дещо детальніше.
Крім того, наразі між Вінницьким окружним адміністративним судом та Київським апеляційним адміністративним судом налаштовано електронний документообіг. Тому в разі апеляційного оскарження справи доступ до неї відкривається і в КААС. Також ми можемо одразу бачити рішення апеляційного суду в системі.
 
 
У ВОАС вірять, що доступ до правосуддя – це в першу чергу доступ до правової інформації. На реалізацію цієї концепції розроблено цілий ряд заходів:
            Інформаційний відділ підрозділ суду, у якому можна дізнатись про рух справи, замовити копію судового рішення.
            Інформаційний кіоск – підключений до електронної системи документообігу, де сторони у справі можуть слідкувати за рухом власної справи. Новинкою кіоску є електронна бібліотека.
            Використання електронної пошти. Як відомо, чинний КАС передбачає надсилання усієї кореспонденції листами з рекомендованим повідомленням. Саме ці норми майже привели до колапсу судової системи у 2009 році. Уявіть, середня вартість одного такого листа складає 7-10 гривень. Протягом одного дня суд витрачає від 1,5 тис. грн. лише на поштові відправлення чи близько 30 тис. на місяць. 
Однак на сьогодні поштовий зв'язок значно програє у якості новітнім електронним технологіям. Тому розпочато експеримент, згідно якого органи державної влади, що є позивачами по справі, отримують поштові повідомлення електронною поштою. Це стало можливим завдяки тому, що повістка формується майже автоматично у програмі «Діловодство». Крім того, система також містить і рішення по справах. Це значно пришвидшило обіг кореспонденції, дало можливість покращити строки розгляду справ. Крім того, це допомагає сторонам зекономити час для апеляційного оскарження.
Веб-сайт суду. Багатьом громадянам веб-сайт суду уже добре відомий. Про це свідчить і висока статистика його відвідання. Зараз на сайті, крім іншого, можна переглянути графік розгляду кожної справи.
SMS-повідомлення. Однак значна категорія учасників процесу не має змоги користуватися інтернетом, як і не має можливості користуватись стаціонарним телефонним зв’язком (жителі сіл та віддалених районів), тому для них запроваджено як експеримент, можливість отримання інформації щодо дати та часу розгляду справи шляхом надсилання номеру справи чи сторін у справі на номер у відділі прийому:        067-327-82-67. Стартує експеримент з 15 грудня цього року. Під час експерименту використовуватимуться можливості безкоштовних Інтернет-ресурсів, які дозволяють в день надіслати із суду близько 200 повідомлень. Дана інформація буде узагальнена та направлена до ДСА України із обґрунтуванням необхідності внесення змін до програми «Діловодство» для автоматичного надсилання повідомлень.
 
В своїх виступах Голова Державної судової адміністрації України І.І.Балаклицький та заступник голови Вищого адміністративного суду України М.І.Цуркан зауважили, що хоча автоматизована система документообігу суду, відповідно до Кодексу адміністративного судочинства, запроваджується в усіх адміністративних судах України з 1 січня 2010 року, у Вінницькому ж окружному адміністративному суді вона уже розпочала свою роботу. Як зазначили гості, ВОАС сьогодні є зразком для судів України і тому дану систему вперше запроваджують саме тут, для того щоб до 1 січня наступного року отримати вже перші результати, і, що є найголовнішим, до зазначеного часу усунути недоліки, які можуть виникнути в роботі даної системи.
 
 
 
Присутній на прес-конференції начальник територіального управління ДСА України у Вінницькій області Василь Білик висловив сподівання, що у майбутньому усі суди Вінницької області працюватимуть у форматі, презентованому у ВОАС.